Als online marketeer is het belangrijk om trends in de gaten te houden en om hier op in te spelen. Wij proberen dan ook regelmatig nieuwe technieken uit. In dit artikel staan 3 online marketing trends op een rijtje die nog wel eens waardevol zouden kunnen zijn voor uw bedrijf. Natuurlijk leggen we ook uit hoe u deze trends toe kunt passen.
1.Interactie met klanten op Whatsapp
De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Dit is natuurlijk geen nieuwtje. Of u nu in de rij staat bij de supermarkt of in de trein zit, het zal u niet ontgaan zijn dat bijna iedereen naar het scherm van hun mobiele telefoon staart. Mensen zijn voortdurend met elkaar verbonden en met elkaar in gesprek. Niet face-to-face maar via WhatsApp of Messenger. Hoewel bedrijven hier slim op in kunnen spelen, wordt dit gek genoeg nog niet vaak gedaan.
Met een online/mobile strategie kunt u een band creëren en direct communiceren met uw klanten. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door ervoor te zorgen dat uw mobiele website optimaal presteert. Bovendien is het aan te raden om een app te lanceren als dit van toegevoegde waarde is voor uw business model. Ook via Whatsapp kunt u gemakkelijk uw doelgroep bereiken. Whatsapp kan bijvoorbeeld ingezet worden om de klantenserice te verbeteren maar ook om één of twee keer per week een actie of
nieuwtje te vermelden. Klanten kunnen hier vervolgens direct op reageren of een vraag stellen. De Albert Heijn maakt hier bijvoorbeeld handig gebruik van door iedere dag een recept te verzenden via Whatsapp. Natuurlijk is het afhankelijk van de sector waar u werkzaam in bent of deze strategie effectief is. Een restaurant of een kledingwinkel kan iedere week acties sturen, terwijl dit erg ongepast is voor een advocatenkantoor of een tandarts.
Als u deze strategie uit wil testen, is het aan te raden om te beginnen met twee berichten in de maand; een leuk/interactief bericht en een promotie bericht met een call-to-action. U zal snel merken of de berichten positief ontvangen worden en of dit resultaten oplevert.
2.Reviews
Organisch verkeer door middel van SEO blijft een van de beste manieren om de online vindbaarheid van uw website te verbeteren. Hoewel er veel elementen meespelen bij de ranking in Google, is het aantal reviews van uw product/service van groot belang. Google kijkt onder andere naar uw Google reviews, Facebook reviews en Yelp reviews. Een website rankt beter in Google als de reviews positief zijn. Deze online marketing trend is dus essentieel voor zoekmachine optimalisatie. Uit nieuw onderzoek blijkt dat positieve reviews ook meer sales opleveren. Meer dan de helft van de consumenten onder de 50 jaar leest online reviews voordat ze een product kopen. Veel positieve reviews kunnen zomaar de doorslag geven bij de beslissing. Het is dus verstandig om influencers of trouwe klanten samples van uw producten op te sturen of om consumenten aan te moedigen om een review te schrijven na een aankoop. Tevreden klanten zijn vaak bereid om een reactie achter te laten.
3.Video materiaal
De derde online marketing trend heeft te maken met het produceren en uploaden van bedrijfvideo’s. Eerlijk is eerlijk, een geschreven tekst trekt niet snel de aandacht. Een video daarentegen is leuk en boeiend om naar te kijken. Niet voor niets zijn zoveel vloggers razend populair. Bedrijven kunnen hier ook veel voordelen uithalen. Ga bijvoorbeeld eens live op Facebook of produceer een YouTube video. Videobeelden helpen om een verhaal goed en snel over te brengen. Een video kan gebruikt worden om technische termen uit te leggen of om de bedrijfscultuur te laten zien. Het format is afhankelijk van het doel van de video. Wilt u klanten laten zien wat de voordelen van uw product is of wilt u vertrouwen wekken en een loyaal klantenbestand opbouwen?
Neuromarketing onderzoek heeft aangetoond dat video’s beter de aandacht trekken dan teks. Filmpjes helpen om een verhaal te vertellen, om uw punt snel duidelijk te maken en om de verkoop te stimuleren. Video’s kunnen het aantal conversies tot wel 80% verhogen. Begin klein met één video per maand en kijk hoe uw klanten hierop reageren. Wanneer de video’s positief worden ontvangen kunt u meer tijd steken in het optimaliseren van de content. Of u nu kiest voor een Facebook Live video, een YouTube video of een filmpje voor uw websit maakt niet uit. Het belangrijkste is dat het platform bij uw bedrijf past en dat de boodschap duidelijk is.
Wij geven u graag advies over het creëren van goede videocontent. Afhankelijk van uw doelen en budget stellen we een strategie op en gaan we aan de slag. Wij nodigen u graag uit voor een kennismakingsgesprek en een kop koffie. Tijdens dit gesprek bespreken we wat de voordelen van een mobile strategie, reviews en video content voor uw bedrijf zijn.
Tel: 015-7503656
E-mail: [email protected]
Volgende blog: Adverteren op Amazon