Tegenwoordig hebben veel mensen een ontplofte inbox vol met ongelezen e-mails. Een grote uitdaging voor je e-mailmarketing campagne! Want hoe bereik je jouw doelgroep? En hoe zorg je dat jouw e-mail niet ondergesneeuwd raakt tussen door andere e-mails? Met deze 5 tips voor e-mailmarketing zorg je ervoor dat jouw e-mails opvallen en gelezen worden.
Prikkelende onderwerpregel
De onderwerpregel van je e-mail is een belangrijke factor in de keuze van de ontvanger om de e-mail wel of niet te openen. Is je onderwerpregel niet goed, dan zal de ontvanger de e-mail niet aanklikken en is alle moeite die je in de e-mail hebt gestopt voor niks geweest. Bedenk dus een onderwerpregel die aantrekkelijk en opvallend is, waardoor je de aandacht van de lezer trekt. Maar pas op! Maak je het te schreeuwerig en reclameachtig, dan bereik je vaak het tegenovergestelde resultaat. Het is dus zoeken naar de juiste balans. Een onderwerpregel schept verwachtingen. Om de aandacht te trekken wil je hoge verwachtingen scheppen, maar zorg wel dat de e-mail deze verwachtingen kan waarmaken. Is dit niet het geval, dan blijft de lezer achter met een gevoel van teleurstelling over de mail, en dat is natuurlijk niet wat je wilt bereiken met je e-mailmarketing campagne. Vervolgens moet je nadenken over hoe gedetailleerd je de onderwerpregel maakt. Een te algemene onderwerpregel is meestal niet prikkelend, waardoor de e-mail niet aangeklikt zal worden. Maar ook een te gedetailleerde onderwerpregel kan nadelig zijn, omdat dit de reden om de e-mail te openen wegneemt. Als laatste is het goed om rekening te houden met de lengte. Het liefst wil je zo veel mogelijk kwijt in de onderwerpregel, maar houd het kort! De meeste smartphones laten ongeveer 40 karakters zien in de onderwerpregel, dus probeer daar niet overheen te gaan.
Bepaal doelstellingen
Bij e-mailmarketing is het belangrijk dat je regelmatig mailt, maar zorg dat je niet gaat ‘mailen om het mailen’. Elke e-mail moet een duidelijk doel hebben. Bepaal dus van tevoren wat de doelstellingen zijn voor jouw e-mailmarketing campagne. Voor veel bedrijven is het hoofddoel conversie, maar probeer ook kleinere subdoelen te bedenken. Voor de verschillende subdoelen kun je dan verschillende e-mails inzetten. Als je van tevoren geen doelstellingen bepaalt, loop je het risico dat het doel van de e-mail niet duidelijk is voor de lezer en dat maakt de e-mail een stuk minder overtuigend. Probeer ook niet al je doelen tegelijk te bereiken in één mail. Het bepalen van subdoelen helpt je daarbij. Het laatste voordeel van doelstellingen bepalen is dat je kunt testen of de e-mailmarketing campagne succesvol is geweest.
Maak het makkelijk
Als het is gelukt om de ontvanger de e-mail te laten lezen, wil je de ontvanger een call-to-action aanbieden. Hierbij is het belangrijk om het de ontvanger zo makkelijk mogelijk te maken. Zorg voor klikbare onderdelen die direct doorlinken naar de juiste pagina op je website. De meeste e-mails worden op smartphones geopend, dus controleer ook of deze klikbare onderdelen ook werken op smartphones. Verder doe je er goed aan om de mail niet helemaal vol te zetten met call-to-action onderdelen. Dit kan leiden tot een ‘choice overload’, wat inhoudt dat de lezer niet meer weet wat hij of zij moet doen. Dit sluit aan bij het idee van subdoelen en dat je niet alles hoeft te bereiken in één mail.
Geschikte schrijfstijl
E-mails worden vaak on-the-go geopend. Het gebeurt tegenwoordig zelden dat iemand even goed gaat zitten voor het lezen van een e-mail. Het is daarom belangrijk dat de e-mail scanbaar geschreven is, zodat de lezer snel ziet waar de e-mail om gaat. Dit kun je doen door de tekst in korte alinea’s te verdelen en deze te voorzien van duidelijke koppen. Probeer ook een actieve schrijfstijl toe te passen, met korte zinnen en een vlot leestempo. Mensen hebben geen uur de tijd om zich in jouw e-mail te verdiepen, dus maak het kort, duidelijk en boeiend. Daarnaast helpt het als de lezer zich persoonlijk aangesproken voelt en niet het gevoel krijgt dat deze mail nog naar duizend anderen is verstuurd. Richt de aanspreekvormen dus naar één persoon, zoals ‘jij’ in plaats van ‘jullie’.
Gebruik een contentkalender
De laatste tip zal je helpen om het overzicht te bepalen over je e-mailmarketing campagne. Nadat je doelstellingen hebt bepaald, kun je nadenken over de content die daar goed bij aansluit. Deze ideeën kun je vervolgens kwijt in de contentkalender. Dit helpt je om de verschillende soorten content te verdelen, zodat mensen niet een paar dezelfde soort e-mails achter elkaar ontvangen. Ook kun je zo bepalen op welke momenten je de e-mails verstuurt, want consistentie draagt bij aan het succes van je e-mailmarketing campagne.
Volgende blog: 5 SEO fouten die veel webshops maken