Blog

7 tips voor zakelijk gebruik van TikTok

Het gebruikersaantal van TikTok neemt alleen maar toe, met name onder jongeren tussen de 10 en 19 jaar. Het sociale media platform trekt namelijk de aandacht van deze doelgroep door hen grappige, korte video’s te tonen en hun ook de kans te geven zelf ook dit soort filmpjes te maken en te posten. Op die manier bereiken de video’s binnen de kortste keren honderden TikTok-gebruikers, al lijken weinig bedrijven momenteel actief in de spelen op de trend. Om echter snel en doelgericht een groot publiek te benaderen, is TikTok het ideale, nieuwe sociale medium om de marketingstrategie naartoe uit te breiden. Bovendien is het nu geheel gratis om over te stappen op een Pro-account, waarmee je inzicht krijgt in allerlei statistieken over de doelgroep.

7 tips voor zakelijk gebruik van TikTok 1

1. Koppel sociale media-accounts

De korte video’s op TikTok zijn vaak grappig en worden ondersteund door recent uitgebrachte muziek, waardoor ze als een lopend vuurtje verspreid worden onder jongeren. Als een filmpje echter bekeken wordt, kunnen TikTok-gebruikers doorklikken naar gekoppelde accounts, zoals Facebook, Instagram en YouTube. Allereerst biedt deze functie van TikTok daarom de mogelijkheid om meer volgers te genereren op meerdere sociale media-accounts. Wanneer je bovendien accounts gekoppeld hebt, kun je een TikTok-video niet alleen delen via dit platform, maar is het ook mogelijk om het te plaatsen op de gekoppelde accounts.

2. Ondertitel filmpjes

Muziek en geluid spelen een belangrijke rol in TikTok-filmpjes, maar lang niet altijd zetten gebruikers het volume aan wanneer zij een video bekijken op hun telefoon. Het ondertitelen van filmpjes is daarom een belangrijke must. Wees desalniettemin kritisch wanneer je wel en niet ondertiteling plaatst, omdat de video voor zich zou moeten spreken. Daarnaast vinden er veel challenges plaats op het sociale medium, waardoor ondertiteling niet noodzakelijk of zelfs overbodig is.

3. Speel in op TikTok-challenges

Regelmatig ontstaan er nieuwe challenges, zoals de ice bucket challenge en ‘Old Town Road’ challenge, die aangeduid worden met een hashtag. Niet alleen voor particuliere TikTok-gebruikers is het leuk om de uitdaging aan te gaan, maar vooral ook voor bedrijven is het aantrekkelijk om mee te doen aan challenges (die passen bij het imago van de onderneming). Wanneer deze video namelijk aanslaat, zal dit veel bekendheid opleveren met meer volgers en een betere online zichtbaarheid. Neem My Jewellery of Ajax op TikTok als voorbeeld.

4. Maak gebruik van hashtags

Voor bijna ieder zakelijk account op een sociaal medium geldt dat hashtags onmisbaar zijn. Dit heeft ermee te maken dat je met een simpele hashtag een groot aantal gebruikers kunt bereiken en met populaire hashtags zelfs in een ‘trending hashtags’ lijst terecht kunt komen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de zojuist genoemde challenges, waarvoor hashtags regelmatig gebruikt worden. Hoewel TikTok op dit moment nog weinig ruimte biedt voor onderschriften, kunnen originele hashtags online vindbaarheid en zichtbaarheid aanzienlijk vergroten.

7 tips voor zakelijk gebruik van TikTok 2

5. Werk samen met influencers

Jongeren voelen zich in toenemende mate aangetrokken tot influencers, die veel bekendheid hebben gegenereerd via sociale media. Influencers hebben om die reden een groot bereik en doen vaak aan betaalde samenwerkingen met bedrijven. Het inzetten van influencers om een campagne te laten slagen via TikTok is daarom een slimme zet, omdat het voor bedrijven niet altijd eenvoudig is om de doelgroep te bereiken. Influencers draaien al langer mee in deze onlinewereld en kunnen jongeren dus in contact brengen met een bedrijf ‘dat de influencer ook aanspreekt’.

6. Maak een unieke filter aan

TikTok biedt allerlei functies om filmpjes te bewerken en aantrekkelijker te maken. Naast het toevoegen van muziek en ondertiteling, kan iedereen namelijk een eigen filter aanmaken. Wanneer je als bedrijf dus een groter bereik wil realiseren, is het aan te raden om een eigen filter of ‘Lens’ te ontwerpen. Als deze filter namelijk aanslaat, bereik je namelijk snel en eenvoudig een groot publiek en genereer je naamsbekendheid.

7. Advertentiemogelijkheden

Waar veel sociale media steeds meer aandacht besteden aan de zakelijke kant van de platforms, staat TikTok nog in de kinderschoenen. Desondanks biedt het sinds kort de optie om een Native Video Ad te maken, die het mogelijk maakt om video’s van bedrijven in de feed van TikTok te tonen. Op die manier zullen gebruikers de video sneller opmerken en doorklikken naar de bedrijfspagina.

tiktok

Aan de slag

Hoewel TikTok nog weinig heeft ingespeeld op zakelijke doeleinden van het platform, is het desondanks aantrekkelijk voor een toenemend aantal bedrijven om zich te verdiepen in de kracht van het sociale medium. TikTok is namelijk erg populair onder jongeren en biedt veel mogelijkheden om hen op een creatieve manier te benaderen. Met behulp van filters, challenges, hashtags en ondertiteling kan er namelijk snel en eenvoudig een groot publiek bereikt worden, waarmee naamsbekendheid en online zichtbaarheid toenemen.

5/5 - (1 stemmen)

Volgende blog: Een zoekwoorden analyse uitvoeren: hoe, wat en waarom?