Blog

Adverteren op Pinterest

Pinterest
In Nederland maken ruim drie miljoen mensen gebruik van het platform Pinterest. Zij zijn op dit platform op zoek naar bijvoorbeeld wooninspiratie, tips, recepten of de perfecte outfit. Pinterest is hét platform om je doelgroep te bereiken door middel van krachtige visuals. Onderzoek van ComScore wees uit dat Pinterest een van de eerste plekken is waar mensen kijken wanneer ze inspiratie nodig hebben. De motivatie om te kopen ligt op Pinterest dan ook hoger dan bij andere social media platforms. Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Begin 2019 testte een bedrijf het advertentieplatform en inmiddels is het ook voor alle andere bedrijven mogelijk om op Pinterest te adverteren. Door de combinatie van visual search (zoeken door middel van afbeeldingen), de verschillende advertentieformaten en personalisatie levert adverteren via Pinterest veel mogelijkheden voor adverteerders.

Een advertentie opzetten
De eerste stap die je moet zetten om te kunnen adverteren op Pinterest, is het aanmaken van een zakelijk account. Wanneer dit gelukt is, is het tijd om aan de slag te gaan. Als eerste is het zaak om een advertentie te maken. Dit kan op Pinterest in de vorm van verschillende formats: een standaard pin, gesponsorde video, gesponsorde pin en gesponsorde carrousels. Volgens Pinterest heb je meer succes wanneer je adverteert middels een video.

Na het plaatsen van de advertentie is het belangrijk om hier een campagnedoelstelling aan te koppelen. Pinterest kent vier campagnedoelstellingen die je kunt gebruiken. Dit zijn naamsbekendheid, meer verkeer op je website, conversies realiseren en videoweergaven. Wanneer je mensen kennis wilt laten maken met je product of dienst is het verstandig om als doelstelling naamsbekendheid of videoweergaven te stellen.

Targeten
Om de ideale doelgroep samen te stellen, maakt Pinterest gebruik van haar kennis over wat mensen die zich op het platform bevinden interessant vinden. Het platform vraagt adverteerders dan ook om interesses toe te voegen aan de gepromote pins. Net zoals bij andere zoekmachines is het op Pinterest ook mogelijk om in te kopen op verschillende matches van zoekwoorden. Je kunt hierbij als eerste kiezen voor een brede match, waarbij de volgorde van zoekwoorden niet van belang is en het platform ook kijkt naar verkeerde spellingen en synoniemen. Als tweede kun je kiezen voor de zogenaamde bewoording match. Deze is bijna hetzelfde als de brede match, alleen is hierbij de woordvolgorde wél van belang. Vervolgens heb je de exact match. Hierbij toont Pinterest pins uitsluitend wanneer de gebruiker gebruikmaakt van het exacte zoekwoord. Tot slot heb je nog de negatieve match. Hiermee kun je zoekwoorden die niet relevant zijn op een brede match uitsluiten.

Tips
Om je Pinterestcampagne zo succesvol mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal tips die je kunt gebruiken. Als eerste is het verstandig om consistent te zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je pins matchen met je landingspagina. Consistentie zorgt voor betere prestaties van je campagne. De tweede tip is om seizoensgebonden content te plaatsen. Hiermee laat je aan de consument zien dat je relevant bent.

Een derde tip is om je te richten op wat jou als bedrijf onderscheidt. Mensen zijn op Pinterest op zoek naar nieuwe, unieke dingen. Laat dus zien wat jou anders maakt dan anderen. Tot slot is het belangrijk om je conversies te meten. Net als op andere platformen kun je op Pinterest je conversies doormeten. Dit is verstandig om te doen, omdat je dan inzicht krijgt in wat de campagne je heeft opgeleverd.

Voordelen
Nog even kort de voordelen van adverteren op Pinterest op een rijtje. Al voor de aankoopfase ben je in beeld bij de consumenten. Bovendien bekijken zij jouw producten al met een hogere motivatie om te kopen. Bovendien heb je een groot bereik en de mogelijkheden om gericht te targeten.

5/5 - (3 stemmen)

Volgende blog: Neuromarketing op social media