Pinterest is het ideale sociale medium om een gevoelsindruk van je bedrijfsnaam te realiseren. Het platform kan gezien worden als een online prikbord, waarop allerlei moodboards en verzamelingen gemaakt kunnen worden van creatieve en inspirerende pins. Sinds 2019 biedt Pinterest echter voor bedrijven mogelijkheden om ‘Promoted Pins’ te creëren en te tonen onder een specifieke doelgroep. Deze manier van adverteren stelt bedrijven op die manier in de gelegenheid om merkwaarden te promoten en een gevoelsindruk achter te laten op Pinterestgebruikers.
Welke advertentiemogelijkheden biedt Pinterest?
Wanneer je interesse hebt om te adverteren op Pinterest, is het van belang om een bedrijfsprofiel aan te maken of een persoonlijk account om te zetten in een profiel voor ondernemingen. Vervolgens kan de eigen website gekoppeld worden aan dit account, waarna er toegang verkregen wordt tot de advertentiemogelijkheden. Naast Promoted Pins biedt Pinterest andere promotievarianten, diverse manieren om de juiste doelgroep te benaderen en verschillende campagnetypes.
Promoted Pins
Net als betaalde advertenties tussen de organische zoekresultaten getoond worden door zoekmachines, verschijnen Promoted Pins tussen de reguliere pins. De Promoted Pins worden dan ook weergegeven op basis van relevantie voor de gebruiker, waarbij geschikte zoekresultaten en gekoppelde categorieën een belangrijke rol spelen. Op die manier kunnen bedrijven namelijk eenvoudiger de juiste doelgroepen benaderen en krijgen gebruikers content te zien, waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn.
Promoted Video Pins
Vergelijkbaar met de Promoted Pins kunnen er video-advertenties geplaatst worden op Pinterest. Op organisch vlak wordt er nog weinig gebruik gemaakt van deze promotieoptie, maar voor bedrijven kan de Promoted Video Pin een aantrekkelijke mogelijkheid zijn. Zo zullen de video’s automatisch afspelen in een bericht, wat ze extra doet opvallen ten opzichte van de reguliere Promoted Pin.
Buyable & Rich Pins
Naast de Promoted (Video) Pins bestaan er nog drie andere advertentievarianten voor bedrijfsprofielen. Allereerst kunnen producten via een Buyable Pin gekocht worden via Pinterest, zonder dat de gebruiker doorgestuurd wordt naar bedrijfswebsite. Op die manier kunnen er dus snel en eenvoudig conversies gerealiseerd worden via dit online prikbord. Een twee mogelijkheid is het adverteren via een Rich Pin. ‘Rich’ verwijst hier naar het feit dat de pin ‘rijkelijk’ informatie toont over jouw product of onderneming. Er wordt namelijk informatie toegevoegd aan deze pin, die afkomstig is van jouw website.
Cinematic Pins
Tot slot kan er via Pinterest geadverteerd in de vorm van een ‘Cinematic & App’ Pin. Al scrollend op Pinterest zal deze advertentie meebewegen in hetzelfde tempo. De advertentie zal om die reden langer weergegeven worden in vergelijking meer de voorgaande promotievarianten, wat veelal leidt tot meer bezoeken van de advertentie en dus meer conversies.
Hoe bereik je de doelgroep met deze pins?
Zodra je bekend geraakt bent met Pinterests advertentiemogelijkheden, is het cruciaal om te bepalen hoe deze pins ingezet gaan worden in de campagne. Hoe dragen deze pins namelijk bij aan het benaderen van de doelgroep? Ook hierin biedt Pinterest een aantal methoden.
Interessecategorieën & zoekwoorden
Pinterestgebruikers zijn over het algemeen creatief en ontdekkend, waardoor zij constant bladeren door interessecategorieën zoals fotografie, fashion en interieur. Om die reden biedt het online prikbord bedrijfsprofielen de mogelijkheid om hun advertenties binnen deze interesses weer te laten geven. Op een soortgelijke manier kunnen Promoted Pins de juiste doelgroep bereiken met behulp van zoektermen, waarop gebruikers vaak zoeken. Doorgaans zijn Promoted Pins het meest effectief als er twintig tot dertig zoekwoorden gekoppeld zijn aan de advertentie.
Demografisch targetten & klantenlijsten
De kenmerken van een doelgroep zijn bepalend voor de advertentiestrategie, wat het aantrekkelijk kan maken om op leeftijd, locatie of gender te selecteren. Deze manier van segmenteren, zorgt er vervolgens voor dat geïnteresseerde gebruikers jouw Promoted Pins te zien krijgen. Ook klantenbestanden geven vaak inzicht in deze eigenschappen. Om die reden kan je een klantenlijst uploaden, waarna Pinterest huidige betrokkenen bij jouw onderneming en website benadert. Tot slot kan er door het platform systematisch een doelgroep samengesteld worden.
Een Pinterestcampagne opzetten
Na bepaald te hebben welke advertentiemogelijkheden ingezet zullen worden om een specifieke doelgroep te bereiken, kan de Pinterestcampagne opgezet worden. Opnieuw kan dit volgens meer dan één methode, aangezien Pinterest onderscheid maakt tussen ‘merkherkenning opbouwen’ en ‘overweging beïnvloeden’.
Merkherkenning opbouwen
Het opbouwen van merkherkenning is met name gericht op het bereiken van een ruim publiek, zodat zij jouw merk als het ware kunnen ‘ontdekken’ op Pinterest. De Promoted Video Pins en Cinematic Pins zijn daarom zeer geschikt om naamsbekendheid te genereren, omdat deze opvallen tussen reguliere pins en zichtbaarheid realiseren.
Overweging beïnvloeden
Deze tweede, mogelijke doelstelling voor een campagne stelt bedrijven in de gelegenheid om meer verkeer te bewerkstelligen en downloads van de eigen app te realiseren. Aan de hand van Promoted Pins of Rich Pins zullen bezoekers bekend raken met jouw merkwaarden en bovendien sneller doorklikken naar jouw website of app, met als gevolg: meer bezoekers, meer conversies en meer winst.
Ben jij als ondernemer op zoek naar nieuwe, creatieve manieren om jouw producten online te promoten en meer naamsbekendheid te realiseren? Start dan met het adverteren op Pinterest! Door het brede scala aan advertentievarianten en de diverse mogelijkheden om geschikte doelgroepen te bereiken, is het adverteren op Pinterest aantrekkelijk voor een toenemend aantal ondernemingen. Ontdek daarom vandaag nog wat het adverteren op dit online prikbord voor jouw onderneming kan betekenen en vergroot zichtbaarheid, naamsbekendheid en vindbaarheid.
Volgende blog: Hoe werkt dynamische remarketing met Google Ads?