Business to business, beter bekend als B2B, verwijst naar de zaken die gedaan worden door bedrijven aan andere bedrijven. Een veelbesproken voorbeeld is de Makro, die producten verkoopt aan ingeschreven ondernemingen bij de Kamer van Koophandel. Ook online bestaan er B2B-ondernemingen, die middels Google-advertenties met geschikte zoektermen bedrijven proberen te bereiken om hun producten of diensten te verkopen. Het gebruik van relevante zoekwoorden leidt echter vaak tot een hogere prijs per klik, al zorgen minder relevante zoektermen tot irrelevante clicks. Gelukkig is Google gekomen met nieuwe mogelijkheden om de juiste B2B-doelgroepen te targetten.
Het verschil tussen B2B en B2C
Zoals de afkortingen al doen vermoeden, speelt B2B-marketing zich af tussen bedrijven die producten aan bedrijven proberen te verkopen, waar B2C-ondernemingen consumenten targetten voor het promoten van goederen. B2C-ondernemingen hebben om die reden vaak een grotere doelgroep, terwijl B2B-bedrijven een nauwere band met hun afnemers proberen te realiseren. Daarbij richten zij zich op een specifieke doelgroep en worden er prijzen gehanteerd, die niet binnen handbereik zijn voor consumenten. Dat maakt het voor B2B-ondernemingen daarom nog belangrijker om een goede band te realiseren met de bedrijven waarmee ze zakendoen, omdat vertrouwen hierin een essentiële rol speelt.
Zowel B2B als B2C-bedrijven zijn constant bezig met het bereiken van de juiste doelgroep met behulp van SEO en SEA. Zo maakt zoekmachineoptimalisatie het mogelijk om geloofwaardiger over te komen door het feit dat een onderneming hoger in de zoekresultaten getoond wordt en zorgt ook advertising voor meer zichtbaarheid en conversies. De mogelijkheden om de adverteren via onder andere Google Ads voor B2C-bedrijven zijn echter groot, terwijl B2B-verkopers lastig de juiste, potentiële klanten weten te benaderen.
Wat is er veranderd in Google’s B2B-targetingopties?
De voorgaande manieren om de juiste B2B-doelgroep te bereiken middels Google Ads waren beperkt. Zo was het slechts mogelijk om doelgroepen als ‘zakelijke dienstverlening’ of ‘zakelijke experts’ te benaderen zonder in contact te komen met specifieke sectoren. Hieruit bleek dat Google dus weinig tot geen onderscheid tussen B2B-ondernemingen en B2C-ondernemingen. Dit had als gevolg dat er overbodige kosten gemaakt werden voor advertenties op Google, irrelevante doelgroepen benaderd werden en er op die manier tijd verspild werd. Google’s B2B search audiences zal hier echter verandering in brengen.
De nieuwe B2B-targetingmogelijkheden zijn met name gericht op het bereiken van zakelijke doelgroepen, waarbij de consument dus buiten beschouwing wordt gelaten. Allereerst wordt er onderscheid gemaakt tussen twee mogelijkheden, namelijk het targetten op een specifieke bedrijfsgrootte en het benaderen van een bepaalde sector. Hierin variëren de opties tussen een kleine tot zeer grote werkgever en kan er gedoeld worden op diverse sectoren, waaronder de bouw-, onderwijs- en horecasector. Op die manier komen B2B-bedrijven sneller en efficiënter in contact met potentiële klanten en worden minder effectieve zoektermen interessanter.
De ‘observatie’-mogelijkheid
Hoewel de er met de vernieuwde B2B-opties meer mogelijk is in het bereiken van zakelijke doelgroepen, is het allereerst van belang te achterhalen welke doelgroep daadwerkelijk interessant is om te benaderen. Hierin biedt de optie ‘observatie’ belangrijke inzichten, omdat deze instelling Google toestaat om uit te zoeken door wie jouw advertenties bekeken worden en hoe ze presteren met betrekking tot de conversieratio en aantal clicks. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden bij het bepalen van de B2B-instellingen om een specifieke, zakelijke doelgroep te benaderen. Om deze instelling in te schakelen, navigeer je naar ‘Doelgroepen’ en klik je op ‘Observatie’. Bovendien kunnen hier de eerdergenoemde ‘Bedrijfsgrootte’ en ‘Branche’ ingesteld worden.
Business-to-business bedrijven richten zich op specifieke doelgroepen voor zakelijke doeleinden bij het promoten van producten of diensten, wat een hele andere tak van sport is dan de zaken waarop B2C-ondernemingen zich richten. De beperkte adverteermogelijkheden van Google Ads zijn echter recentelijk uitgebreid, waardoor ook B2B-bedrijven de juiste doelgroep weten te benaderen. Zo kan de ‘Observatie’-optie ingezet worden om de kenmerken van potentiële klanten te achterhalen en kunnen advertentie-instellingen en -eigenschappen hierop aangepast worden.
Volgende blog: Hoe begin je een eigen marktplaats?