Blog

ChatGPT versus Google Bard: welke veranderingen in zoekmachines staan ons te wachten door de komst van AI-chatbots?

AI-chatomgeving ChatGPT kan al sinds eind 2022 gebruikt worden door vrijwel iedereen die dat maar zou willen, maar concurrent Google Bard is in Europa nog altijd niet beschikbaar. Toch is Google Bard al wel in 180 andere landen gelanceerd en lijkt het belangrijke verschillen met ChatGPT te vertonen.

Inzicht in de verschillen tussen AI-chatbots is belangrijk om te weten op welke manier AI de technieken van online marketing zal beïnvloeden en hoe SEO in zijn werk gaat als AI-ontwikkelingen zichtbaar doorgevoerd gaan worden in zoekmachines, zoals Google en Bing. Daarom gaan we vandaag kijken naar dé verschillen tussen ChatGPT en Google Bard.

Wat is Google Bard?

Aangezien Google Bard nog niet in Nederland beschikbaar is, zal het beeld dat mensen van een AI-chatbot hebben voornamelijk zijn ingegeven door ChatGPT. Google kijkt desondanks óók de kunst af van OpenAI en lijkt niet van plan te zijn het concept van een AI-chatomgeving aanzienlijk te gaan vernieuwen. Net als bij ChatGPT kun je in een balk je vraag intypen waarop de chatbot zal reageren met een automatisch gegenereerd antwoord. Bovendien geeft Google Bard je al direct suggesties voor vragen, die je kunt aanklikken om een gesprek mee te starten. Binnen de chatomgeving van Bard is het opvallend dat je niet één antwoord maar meerdere versies van een antwoord krijgt, die je vervolgens ook nog opnieuw kan laten genereren. De opnieuw gegenereerde versie is echter een erg vergelijkbaar antwoord aan het antwoord dat de chatbot al heeft gegeven, waardoor je net als met ChatGPT waarschijnlijk zelf nog aanpassingen moet maken in AI-gegenereerde content om de tekst naar je eigen hand te zetten.

Om automatisch gegenereerde antwoorden te kunnen geven heeft de tool van Google toegang tot de realtime data van zoekmachine Google. Op basis van deze data bedenkt de chatbot dan ook antwoorden. Google maakt daarbij gebruik van haar eigen taalmodel, wat niet langer het LaMDA-model is maar het PaLM (Pathways Language Model). Een chatbot van Google is vooralsnog niet nieuw, aangezien we al bekend waren met Google Assistent. Het is echter te verwachten dat Google Bard deze functionaliteit gaat vervangen als meer geavanceerde, doorontwikkelde en futuristische AI-chatbot die onderdeel gaat uitmaken van de zoekmachine.

Wat is het verschil tussen ChatGPT en Google Bard?

Om te beginnen is het goed om te weten dat Microsoft aanzienlijk heeft geïnvesteerd in ChatGPT, terwijl Google Bard een product is van Google. Hoewel beiden AI-chatomgeving zijn, zijn er dan ook een aantal belangrijke verschillen tussen ChatGPT en Google Bard.

Zoals gezegd heeft Google Bard toegang tot realtime data binnen zoekmachine Google, waardoor het geen problemen heeft met het verstrekken van relevante, actuele informatie aan gebruikers van Google Bard. ChatGPT schiet daarentegen momenteel nogal eens tekort, omdat het alleen automatisch gegenereerde antwoorden kan geven op basis van data tot en met 2021. Mocht je op zoek zijn naar actuele informatie en hier vragen over willen stellen aan een AI-chatbot, dan ben je bij Google Bard momenteel beter af. Google Bard is echter nog niet beschikbaar in Europa, waardoor Nederlandse informatie nog niet opgevraagd kan worden in de chatomgeving.

Misschien wel belangrijker dan het verschil in informatie, is de manier waarop de chatbots deze informatie naar de gebruiker communiceren. Google Bard lijkt een veel menselijkere chatbot te zijn dan ChatGPT, met wie je een persoonlijk gesprek kunt voeren en van wie je een gepersonaliseerd antwoord kunt verwachten op basis van jouw intentie. In dat licht is het niet gek dat Google Bard verschillende antwoorden presenteert aan gebruikers en langer de tijd neemt om Bard beschikbaar te maken in Europa, omdat het tijd kost om erachter te komen wat een gepersonaliseerd antwoord voor een bepaalde doelgroep precies is. Dat Bard echter nog niet in Europa beschikbaar is, lijkt voornamelijk het gevolg te zijn van strengere wetgeving omtrent privacy en AI-ontwikkelingen in de Europese Unie.

Door Google Bard als een persoonlijke AI-chatbot neer te zetten, beroept Google zich op de psychologische kant van algoritmes en AI-ontwikkelingen en lijkt veel waarde te hechten aan haar reputatie als betrouwbare en gebruiksvriendelijke zoekmachine die wenselijke, gepersonaliseerde informatie verstrekt. Dit terwijl het OpenAI weinig lijkt uit te maken of hun AI-chatbot de raarste antwoorden op vragen geeft. Zou OpenAI dan vooral de technologie toegankelijk wil maken voor gebruikers? Als ChatGPT voornamelijk als hulpmiddel dient, zou dat wel verklaren waarom de chatbot ook rollen aanneemt als vertaler, reisbureaumedewerker of onderzoeker.

Hoe veranderen ChatGPT en Google Bard de werking van zoekmachines?

Google Bard lijkt erg te passen binnen het beeld dat we al van een AI-chatomgeving hebben, maar net als Microsoft streeft Google ernaar om Bard te integreren in Google Search. De automatisch gegenereerde zoekresultaten zullen boven de betaalde advertenties en organische zoekresultaten komen te staan. Voor ChatGPT is dit al het geval in Bing en Microsoft Edge, waarmee het erop lijkt dat Microsoft de overhand heeft in de strijd tussen de concurrenten. Dat gezegd hebbende, betekent de integratie van AI-chatomgevingen in zoekmachines veel voor het informatieverkeer op websites. Doordat de chatbots alle relevante informatie verstrekken aan gebruikers, lijkt het minder noodzakelijk te zijn om op websites te klikken. Het is echter nog te voorbarig om hier harde uitspraken over te doen en te kunnen zeggen hoe een SEO of SEA-strategie eruit gaat zien in de vernieuwde zoekmachines. De AI-chatbots zijn immers nog volop in ontwikkeling en de manier waarop ze daadwerkelijk onderdeel gaan uitmaken van zoekmachines is vooralsnog ambigu.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

5/5 - (1 stemmen)

Volgende blog: How-to instructie voor Google Analytics 4 (GA4)