Wat is linkbuilding?
Linkbuilding heeft betrekking op het verwijzen van de ene website naar de andere aan de hand van een externe link. Het internet is hierdoor één groot netwerk van pagina’s en websites die naar elkaar verwijzen. Zo beschikt ook jouw website over een backlinkprofiel, dat bestaat uit alle externe links die naar jouw website verwijzen. Wanneer dit linkprofiel gekenmerkt wordt door een hoge relevantie, kwaliteit en autoriteit, scoort jouw website zeer waarschijnlijk hoog in de zoekresultaten van zoekmachines. Een hoge positie in de zoekresultaten en klikbare links in content op partnerwebsites zorgt vervolgens voor meer verkeer op jouw website, met leads en conversies tot gevolg. Linkbuilding is dan ook een onderdeel van SEO, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van de vindbaarheid van een website in de zoekresultaten.
Waarom beginnen met linkbuilding?
Het linken van jouw domein aan andere domeinen door te linkbuilden heeft aanzienlijk effect op de online vindbaarheid en zichtbaarheid van je website. Door links naar jouw website te koppelen aan relevante zoekwoorden zal Google jouw website namelijk een hogere positie in de zoekresultaten toekennen. Hoe hoger de positie van jouw website, hoe meer mensen op jouw website klikken en een conversie doen, zoals een afspraak maken, een dienst afnemen, lid worden of een product kopen. Kortom, linkbuilding vergroot jouw online zichtbaarheid en leidt tot meer verkeer, meer conversies en meer omzet.
Hoe werkt linkbuilding?
Het principe van linkbuilding is helder, maar hoe gaat linkbuilding in zijn werk? Voordat onze specialisten zich bezighouden met het vinden van hoogwaardige, relevante websites, is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te bepalen. Pas dan houden we ons bezig met het verkrijgen van backlinks om de domain authority van jouw website naar een hoger plan te tillen.
Zoekwoordenanalyse
Om een kwalitatief netwerk van links op te kunnen bouwen, is het allereerst van belang dat onze specialisten inzicht krijgen in de anchorteksten of zoekwoorden waaraan we jouw links gaan koppelen. De achortekst is de klikbare term die op de te linken websites verschijnt. Om te achterhalen op welke relevante zoekwoorden jouw bedrijf wil scoren, gebruiken onze SEO-specialisten hoogwaardige tools, zoals Ahrefs. Hierbij kijken we naar de relevantie, het zoekvolume en de concurrentie die bepalend zijn voor de vraag in hoeverre het zoekwoord een term is waarop jouw bedrijf gevonden wil worden. Doordat de zoekwoordenanalyse op die manier duidelijk maakt welke zoekwoorden gebruikt gaan worden voor linkbuilding, vormt de zoekwoordenanalyse de basis voor het verdere linkbuildingsproces.
Verschillende soorten links
Met de kennis over achors in het achterhoofd kan bepaald worden wat voor soort backlinks er verkregen moeten worden. Doorgaans zijn er twee soorten backlinks op het internet te vinden:
- Natuurlijke backlinks: iemand anders verwijst naar jouw website zonder dat je er iets voor gedaan hebt. Hoewel iemand vaak naar een andere website verwijst vanwege sterke of relevante inhoud van jouw content voor zijn of haar website, kan de link de score van jouw website doen verslechteren.
- Zelf verkregen backlinks: jij hebt zelf gezorgd voor een link op een andere website. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen links die je zelf hebt toegevoegd aan een website (bijvoorbeeld door een link op een forum of in een comment te plaatsen) en links die je zelf geïnitieerd hebt (denk aan gastblogs en linkruils). Dit laatste wordt ook wel outreach genoemd.
Over natuurlijke backlinks heb je vaak zelf dus weinig controle, terwijl je bij zelf verkregen backlinks het heft in eigen handen houdt. In het vervolg zullen we vooral focussen op de tweede soort backlinks, aangezien dit hetgeen is waar de meeste winst te behalen valt. De positie van jouw website in de zoekresultaten hangt immers onder meer af van de kwaliteit van jouw backlinkprofiel, die je zelf kunt verbeteren door hoogwaardige backlinks te verkrijgen.
Voor Google is kwaliteit van content heel belangrijk. Uiteindelijk draait het erom dat de gebruikers zo relevant mogelijke content te zien krijgen. Een manier om dit te doen is met behulp van backlinks. Wat zijn dit precies? Dit zijn links van andere websites naar jouw website.
Hoe meer backlinks een website heeft, hoe beter de website wordt in de ogen van Google. Moet je dan zoveel mogelijk backlinks verzamelen? Ja en nee. Het zit hem namelijk niet in kwantiteit, maar in kwaliteit. En we gaan je precies uitleggen waarom, naast nog veel meer relevante onderwerpen.
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Backlinks spelen een belangrijke rol in de wereld van online zichtbaarheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je kunt ze zien als digitale aanbevelingen van andere online bronnen naar jouw website. Het principe is eenvoudig maar krachtig: hoe meer kwalitatieve backlinks je hebt, hoe meer autoriteit je website krijgt in de ogen van zoekmachines als Google.
Nog eenvoudiger gesproken kun je het ook zien als stemmen voor populariteit. Als een website veel backlinks ofwel stemmen heeft, dan moet de website wel populair zijn, toch? Denk bijvoorbeeld aan een gerenommeerde website die naar jou linkt. Dit is een indicatie dat jouw content waardevol en informatief is, waardoor jouw website geloofwaardiger wordt.
Het is belangrijk dat de backlinks relevant zijn aan jouw website. Oftewel: ze moeten bijvoorbeeld uit dezelfde branche komen. Wanneer de website waar je een link van krijgt niets te maken heeft met jouw website, zal dit ook geen tot weinig effect opleveren. Zorg je dan ook voor veel backlinks van goede kwaliteit, dan heeft dit direct invloed op de positie van jouw website in zoekresultaten.
Backlinks als bouwstenen
In het kort: backlinks zijn niet zomaar links. Het zijn bouwstenen van online reputatie en succes. Ze versterken jouw positie in zoekmachines en vergroten de kans dat mensen jouw content ontdekken.
White hat vs. black hat SEO
Voordat we met je delen hoe je backlinks kunt krijgen, is het belangrijk om te weten wat white hat en black hat SEO inhoudt.
White hat SEO is als het ware de goede weg waarbij je op een eerlijke manier backlinks verkrijgt. Je krijgt backlinks op een natuurlijke en legitieme manier, zoals wanneer mensen de content die je deelt waarderen en het vanzelf delen met anderen zonder dat jij hiervoor iets hoeft te doen. Maar je kunt ook denken aan samenwerkingen met andere websites om bijvoorbeeld een gastblog te schrijven in ruil voor een backlink.
Black hat SEO is de minder eerlijke weg om backlinks te verkrijgen. Het grote nadeel hierbij is dat het op lange termijn kan leiden tot penalty’s, ofwel straffen van Google. Mensen willen bijvoorbeeld snel veel backlinks krijgen door het in te kopen, maar dit gaat vaak tegen de regels van zoekmachines in. Het is alsof je vals speelt in een spel waarbij je straffen kunt krijgen, zoals een lagere score op Google.
Door eerlijk te zijn en op een goede manier backlinks te verdienen, bouw je een sterke en betrouwbare reputatie op. Op de lange termijn is het veel beter om voor white hat SEO te kiezen, aangezien dit jouw website in de toekomst niet zal schaden.
Hoe krijg je backlinks?
Er zijn veel manieren om backlinks te krijgen. We delen je dan ook de manieren die passen bij white hat SEO:
- Contentcreatie: de makkelijkste manier waar je zelf niets voor hoeft te doen als het gaat om het krijgen van backlinks, is door simpelweg waardevolle content te creëren. Veel mensen spreken ook wel van ‘link earning’, waarbij je op een natuurlijke manier websites krijgt die naar jou linken.
- Gastbloggen: een gastblog is een goede manier om backlinks te krijgen waarbij je artikelen schrijft voor andere websites in jouw branche. Want wist je nog dat websites gerelateerd moeten zijn?
- Social media: je kunt je kans op backlinks vergroten door je content ook op social media te delen. Hierdoor krijg je meer zichtbaarheid en dit geeft je meer kans op links.
- Netwerken: netwerken is ook een hele belangrijke factor voor een goede linkbuilding. Met goede relaties in jouw branche kun je afspreken dat ze naar jou willen linken.
- Content delen: benader anderen om jouw content te delen als het relevant is voor hun doelgroep. Er zijn ook slimme tools beschikbaar om strategieën uit te voeren om deze content te vinden. Dit is een lang verhaal en vereist expertise in SEO, waarbij het handig kan zijn om dit over te laten aan een SEO-expert.
- Linkruil: je kunt ook afspreken met een betrouwbare partij in jouw branche om naar elkaar toe te linken, waardoor je als het ware een linkruil hebt.
- Persberichten: door gebruik te maken van persberichten kun je ook meer aandacht krijgen en links genereren.
- Reageren op forums: deel je expertise door deel te nemen aan relevante forums en voeg een link naar je website toe aan je profiel.
- Influencer-relaties: werk samen met influencers in jouw branche voor vermeldingen en backlinks.
Onthoud dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit bij het verkrijgen van backlinks. De stemmen voor populariteit waar we het eerder over hadden moeten wel vanuit een relevante bron komen. Het belangrijkste is dat jouw content waardevol genoeg is om te delen.