Blog

Domain authority versus topical authority: wat is het verschil?

Eerder schreef ik een blog over wat topical authority inhoudt en waarom het belangrijk is om ijzersterke content te schrijven om topical authority te verkrijgen. Topical authority moet echter niet verward worden met domain authority.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de twee vormen van autoriteit? En welke gevolgen heeft dit voor jouw SEO-strategie? In deze blog leg ik je uit wat domain authority (DA) en topical authority (TA) betekenen en hoe jouw website in dit licht gewaardeerd wordt.  

Wat is domain authority?

Aan de hand van verschillende factoren bepaald Google hoe hoog jouw website in de zoekresultaten scoort. Domain authority is één van deze factoren, die logischerwijs verwijst naar de autoriteit die een bepaald domein heeft op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger je score, hoe beter jouw vindbaarheid en zichtbaarheid in Google. De score wordt beïnvloed door onder meer de kwaliteit en kwantiteit van jouw backlinks, de betrouwbaarheid van het domein, hoe lang het domein al bestaat en de page authority van verschillende pagina’s. Moz, het bedrijf dat domeinen waardeert, hanteert meer dan 40 factoren om de domain authority te bepalen. Zogezegd lijkt het proces een black box te zijn.

Wat is topical authority?

Nu we weten wat domain authority is, kunnen we verder met de vraag wat topical authority is. Topical authority is een relatief nieuwe maatstaf van Google, waarmee het experts in een bepaald vakgebied hoger kan laten scoren in de zoekresultaten. Topical authorities worden namelijk gezien als betrouwbare bronnen, als het aankomt op bepaalde onderwerpen of plekken in de wereld. De bron verstrekt relevante en hoogwaardige informatie over een onderwerp en wordt gewaardeerd door zijn of haar publiek. Zoals je misschien al raadt, bestaat er dan ook een sterke wisselwerking tussen domain authority en topical authority.

Overeenkomsten en verschillen tussen domain authority en topical authority

Domain en topical authority dragen beiden bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. Autoriteit is namelijk één van de drie EAT-factoren die Google gebruikt om relevante zoekresultaten bovenaan te laten verschijnen. Door betrouwbare content te creëren en credits op te bouwen bij je publiek wordt jouw website beter zichtbaar. Hoewel domain en topical authority hierdoor veelal overlappen, is er een belangrijk verschil. Het domein van een website is namelijk niet hetzelfde als de topic waaromheen de content gecentreerd is. Als je gedetailleerde informatie op jouw website vermeldt, zegt dit dus niet per definitie iets over de waarde van jouw domein. En omgekeerd geldt hetzelfde: hoewel je een domein kunt hebben met een hoge DA-waarde, hoeft dit niet te betekenen dat je blogs schrijft over een niche.

Naast het verschil tussen een domein en een topic is het belangrijk om op te merken dat domain authority niet zo snel is opgebouwd en meer geduld en tijd vereist dan het opbouwen van topical authority. Zo kan topical authority sneller verkregen worden, doordat je blogs of pagina’s creëert voor een niche. Door topic clusters te maken, gedetailleerde informatie te verstrekken en content op basis van zoekwoorden te schrijven, weet je in kortere tijd topical authority op te bouwen. Een goede information architecture en het toevoegen van kwalitatieve backlinks draagt desalniettemin op hun beurt bij aan een hogere domain authority.

Topical authority en SEO: de oplossing voor een hogere ROI?

Domain authority is minstens zo belangrijk als topical authority, maar hoe leidt topical authority tot een hogere ROI (return on investment)? Belangrijk om te weten is dat als je autoriteit verkrijgt, dit gepaard gaat met een hogere betrouwbaarheid en expertise. Dit zal jouw website doen stijgen in de zoekresultaten van Google, waardoor je meer zichtbaarheid realiseert. Bovendien onderscheid je je zo van je concurrenten, omdat jouw website relevanter blijkt te zijn. Hoe hoger jouw website vervolgens in de zoekresultaten verschijnt, hoe meer mensen geneigd zijn om op jouw website te klikken en een conversie te doen. Meer conversies betekent meer omzet en dus een hogere ROI.

Een mooie positie verkrijgen is natuurlijk mooi, maar het is minstens zo belangrijk om deze toppositie te behouden. Als jouw doel is om meer topical authority te verkrijgen, dan is het cruciaal om jouw SEO-strategie hierop af te stemmen. Houd dus een contentkalender bij en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk aspecten van een bepaalde topic belicht. Prioriteer de content vervolgens en maak gebruik van relevante zoekwoorden, zodat je snel en gericht de juiste doelgroep bereikt. Kwalitatieve backlinks leiden bovendien tot een hogere DA-waarde, wat niet uit het oog verloren mag gaan. Topical authority is immers niet belangrijker dan domain authority.

Belangrijkste take-aways van domain authority versus topical authority

Al met al kan gesteld worden dat domain authority en topical authority twee cruciale pijlers zijn van het overkoepelende concept ‘autoriteit’. Hoewel de accenten anders liggen, dragen DA en PA bij aan een betrouwbaar profiel en een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om je SEO-strategie af te stemmen op je doel. Wil je concurrenten slimmer af zijn door te focussen op topical authority? Kies er dan voor om een contentkalender te volgen en gericht een topic te onderzoeken. Leg je liever de nadruk op domain authority? Wees je er dan bewust van dat het opbouwen van een kwalitatieve backlinkstructuur eveneens veel tijd vereist.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord.

5/5 - (4 stemmen)

Volgende blog: Google Performance Max: de nieuwste functionaliteit van Google Ads