Socialmedia-campagnes worden voor verschillende doeleinden ingezet, zoals productpromotie of opvallender zijn dan de concurrent. Vanaf het moment dat een campagne live gaat, wordt de impact van de campagne dan ook scherp gemonitord, waarin likes en links een belangrijke rol spelen. Het verkeer lijkt zich in de eerste paar weken alleen maar te vermeerderen, totdat er een punt bereikt lijkt te zijn waarop de doelgroep zijn interesse verloren heeft. De grote vraag is daarom: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Belangrijk om te weten, is dat een socialmedia-campagne begint bij het online zetten ervan, maar verder gaat dan slechts één keer optimaliseren. Net als dat Rome niet in één dag gebouwd was, is een socialmedia-campagne namelijk niet direct een perfect eindresultaat.
Gebruik hashtags in combinatie met visuele content
Een socialmedia-campagne moet uiteraard de doelgroep bereiken, maar hoe kom je met de juiste potentiële volgers in contact? Het is hierbij belangrijk dat je snel gevonden kan worden door jouw doelgroep, dus het gebruik van hashtags is essentieel. Door hashtags toe te passen, zullen potentiële volgers jouw pagina eenvoudig vinden en wordt de zichtbaarheid van jouw bedrijf vergroot. Gebruik hashtags echter niet te veel en kies voor bijpassende hashtags, zoals #behindthescenes of #throwbackthursday. Dit geeft namelijk duidelijk aan waar de content over gaat.
Naast hashtags blijkt visuele content hét middel te zijn om een effectieve socialmedia-campagne te kunnen houden. Uit onderzoek is gebleken dat visuele content, zoals foto’s en video’s, het beste aanslaan onder iedere doelgroep. Om die reden is het van groot belang om in iedere post afbeeldingen of video’s te combineren met hashtags om de campagne te optimaliseren.
Plan vooruit
Hashtags dienen dus als middel om jouw zichtbaarheid te vergroten, maar ze kunnen ook zorgen voor meer structuur in de socialmedia-campagne. Hashtags als #throwbackthursday of #favouritefriday worden namelijk alleen op een specifieke dag gebruikt. Op die manier kun je de content dus vooruit inplannen en weten volgers wat ze kunnen verwachten. Echter, vooruitplannen is niet altijd eenvoudig, want hoe vaak post je content op sociale media? Hoewel de meeste online marketeers ervoor kiezen om gewoon uit te proberen wat werkt, zijn er ook verschillende mogelijkheden op online marketingplatforms om te achterhalen wat het beste werkt. Een voorbeeld hiervan is de A/B-test.
Genereer relevante volgers
Een antwoord op de vraag waarom een campagne ineens niet meer effectief blijkt te zijn, is een veranderende doelgroep. Iedere doelgroep kent zo zijn specifieke eigenschappen, waarop online marketeers in weten te spelen. Op die manier bereik je namelijk de juiste volgers en richt je je niet slechts op neppe accounts. Ook kan het helpen om potentiële volgers te volgen of posts van volgers te liken. Desondanks kunnen de kenmerken van de doelgroep veranderen door de snelle technologische ontwikkelingen en andere externe factoren, die jij als online marketeer niet kunt beïnvloeden. Om die reden moet ook de socialmedia-campagne constant aangepast worden. Continue testen, implementeren, veranderen en leren zijn van groot belang om de campagne constant effectief te laten functioneren en de juiste volgers te bereiken.
Stel duidelijke doelen op
Het lijkt voor de hand te liggen dat campagnes op sociale media gericht zijn op productpromotie en sales. Echter, dit is zeker niet het enige doel van online marketeers met socialmedia-campagnes. Eerder werd al genoemd dat het genereren van relevante volgers belangrijk is, maar ook het genereren van naamsbekendheid, het vergroten van klantloyaliteit en klantbetrokkenheid en het verbeteren van SEO zijn belangrijke doelen van socialmedia-campagnes. Kijk daarom nog eens kritisch naar dat wat je wil bereiken met jouw campagne en vraag jezelf af of dit wel is wat je wil bereiken. Een vooraf vastgesteld doel van de campagne is namelijk cruciaal om van tevoren duidelijk te hebben.
Al met al komt er dus heel wat kijken bij het opzetten en optimaliseren van een campagne op sociale media. Om te beginnen zijn hashtags en visuele content voor iedere socialmedia-campagne cruciaal. Niet alleen bieden hashtags namelijk de mogelijkheid om de zichtbaarheid van jouw campagne te vergroten, maar ze brengen ook structuur aan in de campagne. Dit heeft niet alleen voordelen voor jouzelf als online marketeer, maar ook voor (potentiële) volgers. Echter, de doelgroep kan op ieder moment veranderen, waardoor het belangrijk is om te blijven monitoren of de campagne nog wel effectief is. Ga hierbij na of je het juiste doel nastreeft en of de content voldoet aan de verwachtingen van de volgers. Er geldt namelijk nu eenmaal, dat zodra de campagne online staat, er nog veel moet gebeuren om de campagne continue effectief te laten zijn.
Volgende blog: Wat is een A/B test en hoe zet je deze effectief in?