Zoekwoorden vormen het startpunt van elke SEO en SEA-strategie en zijn daarmee een onmisbaar element van jouw online marketing. Zoekwoorden zijn immers de woorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw product te vinden en waarop jij met jouw bedrijf dus gevonden wil worden.
Als je erachter komt welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, leer je vervolgens ook over hun zoekintentie, de locatie van je doelgroep en hetgeen dat hen bezighoudt. Met andere woorden, een zoekwoorden analyse voor elke doelgroep is cruciaal om uit te voeren.
Wat is een keyword analyse en waarom voer je deze uit?
Een keyword of zoekwoorden analyse voer je uit om online vindbaar en zichtbaar te worden voor je doelgroep, die deze woorden gebruikt om jouw product (en die van de concurrent) te vinden. Wanneer Google en andere zoekmachines deze zoekwoorden immers op jouw website (gelinkt aan andere websites) terugziet, zal Google jouw website als ‘relevant’ bestempelen voor jouw doelgroep en jouw website hoger in de zoekresultaten plaatsen. Een hogere positie betekent meer bezoekers, met meer conversies en omzet tot gevolg! Een keyword analyse geeft je bovendien inzicht in de woorden waarop je níet wil scoren, waarmee je voorkomt dat je een negatieve SEO krijgt.
Welke soorten zoekwoorden bestaan er?
Zoekwoorden kunnen onderverdeeld worden in verschillende categorieën, zoals topwoorden, subwoorden en long-tail-woorden. Een subwoord is vaak een topwoord in combinatie met een conversiewoord, zoals ‘zonnepanelen kopen’. Een long-tail-woord bevat vervolgens ook nog een plaatsnaam. Verder is het interessant om na te gaan of er relevante synoniemen of andere spellingsvormen bestaan voor het topwoord, aangezien mensen niet altijd op het grammaticaal correcte woord zoeken naar een product. Idealiter kies je vervolgens woorden om op te scoren die een lage concurrentie en een hoge relevantie kennen, omdat je hoog op deze woorden kunt scoren en het effect hiervan groot is.
Een zoekwoord analyse uitvoeren: hoe doe je dat?
Met SEO-checker software kun je nagaan welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en is het mogelijk om in te zien op welke positie jouw website op dit moment in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer je een lijst aan relevante zoekwoorden geïdentificeerd hebt die een lage concurrentie en een hoge relevantie hebben, is het belangrijk om zoekwoorden te bepalen uit deze lijst. Wanneer je bijvoorbeeld een zoekwoord hebt met Brabantse plaatsen erin, terwijl jij gevestigd bent in Groningen, zijn dit niet de zoekwoorden waarop je wil scoren. Ook is het belangrijk om na te gaan welke topwoorden, subwoorden en long-tail-woorden geschikt zijn om op gevonden te worden.
Hoe nu verder?
Je hebt je zoekwoorden analyse uitgevoerd, maar wat kun je er nu mee doen? En hoe nu verder? Zoals net al genoemd werd, vormt een keyword analyse de basis voor elke SEO en SEA-strategie. Wanneer je bijvoorbeeld aan de slag gaat met linkbuilding, moet je immers de zoekwoorden verwerken in kwalitatieve content en koppelen aan een URL van een pagina van jouw website. Zo creëer je een sterk backlinkprofiel, wat zoekmachines als relevant zien en aanleiding geeft tot een positiestijging op dit zoekwoord. Ook kun je de zoekwoorden verwerken in URL’s, titels en metabeschrijvingen voor SEO-optimalisaties. Wat SEA daarentegen betreft, zijn zoekwoorden ideaal voor advertentieteksten en Google Ads campagnes. Wil jij juist een synergie van SEA en SEO realiseren en daarbij de juiste zoekwoorden bepalen? Lees dan hier meer over online marketing uitbesteden aan Economy.
Onze online specialisten helpen je graag verder
Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!
Volgende blog: Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur