Blog

Het E-E-A-T principe: een must-have voor elke online marketeer

Het E-E-A-T principe: een must-have voor elke online marketeer

In de wereld van online marketing en SEO-optimalisatie kan het E-E-A-T principe niet ontbreken. Door dit principe toe te passen, kun je er namelijk voor zorgen dat je SEO activiteiten effectiever zijn én dat je jouw doelen sneller bereikt.

Met andere woorden: als je dit principe van Google slim toepast voor jouw website en pagina’s, zal je website hoger in de zoekresultaten worden weergegeven. Google wil namelijk zoekresultaten en content laten zien die deze principes volgen.

Aangezien het zo’n belangrijk onderdeel is van SEO-optimalisatie, gaan we er in deze blog dieper op in. We vertellen je waar het principe voor staat en geven je handige tips om het effectief toe te passen voor jouw website.

Laten we beginnen!

Wat is het E-E-A-T principe?

Het E-E-A-T principe is een manier om de kwaliteit van websites en pagina’s te beoordelen. Niet alleen voor Google, maar je kunt het ook zelf gebruiken om je eigen kwaliteit en SEO-optimalisatie te controleren. Dankzij deze pijlers wordt duidelijk of een website of pagina relevant en betrouwbaar is voor gebruikers – en dat is waar het bij Google om draait.

Daarom is het ook zo belangrijk om je te richten op de eindgebruiker wanneer je content schrijft voor Google. Zodoende zorg je er altijd voor dat je bij Google updates niet voor grote verassingen komt te staan. Waarom niet? Omdat jij je richt op waardevolle en relevante content voor de gebruiker, en niet puur op SEO-optimalisatie.

En dat is wat het doet: het zorgt ervoor dat de content zo waardevol en relevant mogelijk is voor de gebruiker.

Het E-E-A-T principe staat voor de volgende pijlers.

Experience

Hoe meer persoonlijke ervaring de schrijver van de content heeft, hoe beter. Dit laat namelijk zien dat de schrijver weet waar hij of zij over spreekt. Zijn er bijvoorbeeld persoonlijke meningen of authentieke inzichten aan het verhaal toegevoegd?

Expertise

De expertise gaat over de kennis en expertise die de schrijver over een bepaald onderwerp heeft. Alhoewel expertise lijkt op experience, is dit niet hetzelfde. Wanneer je vanuit persoonlijke ervaring schrijft, kun je niet de vraag van lezers beantwoorden wanneer ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar advies van een expert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iemand met een opleiding in dit gebied, zoals een arts.

Authority

De authority gaat over de algemene reputatie van de website en niet de individuele content. Denk hierbij aan de domeinautoriteit (DA), die bepaald wordt door onder andere backlinks van relevante websites naar jouw site. Bij authority gaat het er om dat jouw website of auteur als een goede bron van informatie wordt gezien.

Trustworthiness

Trustworthiness is ontzettend belangrijk en gaat over de betrouwbaarheid van de website. Dit heeft onder andere te maken met het linkprofiel, of je website een SSL certificaat heeft (extra beveiliging), of er een contactpagina is, of er reviews zijn ontvangen, en of er een retourpolicy is.

Wat is het verschil tussen E-A-T en E-E-A-T?

In 2014 heeft Google voor het eerst het E-A-T principe uitgelegd in een blogpost. Deze staat voor expertise, authority en trustworthiness. Inmiddels, sinds 2022, is er een vierde pijler bijgekomen: experience. Om het principe dan ook succesvol toe te passen is het belangrijk om deze vierde pijler erbij te nemen. Daarom richten we ons in deze blog ook op het E-E-A-T principe.

Tips om het E-E-A-T principe toe te passen in SEO-optimalisatie

Nu je weet waar het principe voor staat en waarom het zo belangrijk is, geven we je nu een aantal tips om het succesvol toe te passen voor jouw website en/of pagina’s.

Hierdoor is de gebruiker tevreden, en jij scoort hoger in Google. Een win-win dus!

Vestig je eigen expertise

Hoe vertel je Google nu precies dat jij expertise hebt over een bepaald vakgebied?

Website met reviews

Allereerst is het belangrijk om uiteraard een website te hebben. Het liefst een website met externe beoordelingen. Heb je deze nog niet? Probeer deze dan snel te ontvangen en op je website te plaatsen. Dit laat Google zien dat jij goed bent in wat je doet.

Biografie

“Daarnaast kun je zoveel mogelijk je biografie laten zien aan je publiek. Wanneer er naast een blog post een biografie staat van de auteur dat laat zien dat diegene expertise heeft, zorgt dit ervoor dat de content beter zal ranken. Vertel mensen hierin waarom je een expert bent op dat onderwerp en wees eerlijk. Het laat zien dat jij de juiste persoon bent die deze content schrijft.

Je kunt de biografie ook integreren in een ‘Over Ons’ pagina waarin een lijst van het team of de verschillende schrijvers wordt weergegeven. Voeg bijvoorbeeld werkervaring, kennis, of opleidingsachtergrond in die relevant zijn over het onderwerp. Dit helpt bij de autoriteit die je nodig hebt.

Veel gebruikers willen dan ook mensen die experts zijn. Stel, je bent op zoek naar advies over een medische aandoening. Dan neem je minder snel advies aan van een freelance schrijver die praat over medische aandoeningen. Je bent eerder geneigd om dit advies aan te nemen van een dokter vanwege de expertise.

Gastartikelen en podcasts

Een andere tip is dat je gastartikelen schrijft – het liefst binnen dezelfde niche. Dit zorgt ervoor dat jouw naam ook op andere websites komt te staan. Dit kun je uiteraard ook doen met schrijvers om hun autoriteit en betrouwbaarheid op te bouwen, waar de autoriteit van jouw website ook van profiteert.

Daarnaast kun je denken aan het deelnemen aan een podcast van andere mensen. Want wist je dat Google ook podcasts kan ‘crawlen’, ofwel kan doorzoeken?

Gebruik betrouwbare bronnen

Wanneer je je content onderbouwt met betrouwbare bronnen, laat je Google zien dat je niet belangrijke informatie zelf verzonnen hebt maar dat hier daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan. Dit is vooral belangrijk bij claims vanuit wetenschappelijk onderzoek, of bepaalde statistieken of studies. Door je beweringen te onderbouwen wordt je content als meer betrouwbaar gezien.

Een andere tip om betrouwbaar over te komen is door een contactpagina. Dit vertelt mensen hoe ze met je in contact kunnen komen, wat zorgt voor extra toegankelijkheid, transparantie, en vertrouwen.

Zorg voor relevante content

In het begin van deze blog hadden we het al genoemd: het draait bij Google uiteindelijk om de eindgebruiker. Maak je dan ook niet teveel zorgen over de SEO-optimalisatie, maar richt je hierbij eerst op de gebruiker door het maken van relevante content, en zorg er daarna voor dat het SEO-geoptimaliseerd is. Hierdoor zul je beter presteren.

De SEO-optimalisatie moet uiteraard niet de leesbaarheid van de gebruiker benadelen. Om een voorbeeld te geven zijn zoekwoorden belangrijk in SEO, maar teveel van het goede verzwakt de kwaliteit van de content aanzienlijk.

Er zijn een handige vragen die je jezelf kunt stellen om te controleren of jij relevante content maakt. Hier zijn enkele voorbeelden:

  1. Wat is mijn specifieke doel om anderen te helpen (heeft de pagina een nuttig doel)?
  2. Wat willen mensen bereiken door mijn inhoud te lezen?
  3. Hoe kan ik daarbij de pagina optimaliseren voor Google?

Wanneer je zorgt voor een goede gebruikerservaring, laat je Google de juiste signalen zien. Mensen zullen vaker terugkomen naar je website en Google zal dankzij hogere posities meer bezoekers naar jouw website sturen.

Doe een content audit

Het is verstandig om minstens één keer per jaar een content audit uit te voeren. Dit is een proces waarbij je de inhoud van een website, blog of ander online platform analyseert om de effectiviteit hiervan te beoordelen en te verbeteren. Kijk naar je oude pagina’s met content. Hoe goed presteren deze? Presteren ze dit jaar beter? Of werken ze niet meer zo goed als voorheen? Hebben ze een update nodig? Volgt dit stuk content het E-E-A-T principe? Hoe zorgen we ervoor dat dit gebeurt?

Welke pagina’s worden het meest geraakt door het E-E-A-T principe?

Je kunt je voorstellen dat het voor bepaalde niches extra belangrijk is om aan het E-E-A-T principe te voldoen. Denk hierbij aan pagina’s die gaan over medisch of financieel advies. Maar ook pagina’s van de regering of het nieuws worden het meest getroffen door dit principe. Google wil een bepaalde vorm van veiligheid om het uiteindelijke doel te waarborgen: content dat zo relevant en waardevol mogelijk is voor de eindgebruiker.

Hulp nodig om het toe te passen?

Denk je dat je na het lezen van deze blog wel wat (extra) hulp kan gebruiken om het E-E-A-T principe juist toe te passen voor jouw website? Daar kunnen wij je bij helpen. Onze ervaren online specialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en werken met de slimste tools. Al bijna 20 jaar zorgen wij zowel nationaal al internationaal voor meer sales, meer leads en maximaal online rendement. Vraag hier een gratis Quickscan aan en ontvang vrijblijvend advies.

4.9/5 - (16 stemmen)

Volgende blog: Domein Autoriteit: super-charge je Google rankings