Apple Search Ads is relatief nieuw voor de Nederlander, omdat het pas sinds 2019 mogelijk is om met dit SEA-platform advertenties te promoten in Apple’s App Store. Met de komst van Apple Search Ads kunnen er op een efficiëntere manier betaalde advertenties voor specifieke apps geplaatst worden, waar dit eerder op een omslachtige wijze moest gebeuren via Google App Campaign. In dit blog wordt er om die reden dieper in gegaan op de werking van Apple Search Ads, de vormgeving van betaalde advertenties voor in de App Store en het verschil met Google’s App Campaign.
Wat is Apple Search Ads?
Net zoals het via Google App Campaign mogelijk is om producten of diensten te promoten door relevante advertenties te plaatsen, kunnen online marketeers apps hoger in zoekresultaten laten verschijnen door te adverteren in de App Store van Apple. De relevantie van de app wordt door Apple bepaald op basis van het aantal keer dat de app is gedownload en de populariteit ervan. Om dus meer downloads te realiseren, is het van belang om te werken met betaald adverteren binnen de App Store. Bovendien kan een goede synergie van SEA en SEO bijdragen aan een verhoging van het aantal downloads, omdat een hoog aantal downloads door betaalde advertenties kan leiden tot betere organische zoekresultaten van de app.
De werking van Apple Search Ads
Om te kunnen adverteren in de App Store zal je eerst een account aan moeten maken voor Apple Search Ads, waarbij wordt onderscheid gemaakt wordt tussen ‘Advanced’ en ‘Basic’. Adverteren met een ‘Basic’-account verloopt veelal geautomatiseerd, terwijl je met een ‘Advanced’-profiel toegang krijgt tot verschillende advertentiefuncties en meer controle hebt over het verloop van de campagne. Nadat je hierin een keuze gemaakt hebt, moet de app gekoppeld worden aan dit account om te kunnen beginnen met het betaald adverteren.
Betaald adverteren binnen de App Store werkt niet fundamenteel anders dan het plaatsen van betaalde advertenties op andere SEA-platformen, zoals Google App Campaign. Zo baseert ook Apple de relevantie van de app op basis van zoekwoorden en moet je betalen als iemand op jouw advertentie klikt. Op die manier bepaal jij zelf hoeveel je wil besteden aan betaalde advertenties en betaal je pas wanneer er op jouw advertentie geklikt wordt.
Het opzetten van een betaalde advertentie in de App Store
Betaald adverteren via Apple Search Ads kent net als andere SEA-platforms specifieke aspecten, waarmee je rekening moet houden bij het opzetten van een betaalde advertentie.
1. Gebruik zoekwoorden
Zoals net al duidelijk werd, is het daarom allereerst belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Echter, niet alleen wordt een enkel zoekwoord in acht genomen bij het bepalen van de relevantie van jouw app, maar ook wordt de zoekintentie van een bezoeker meegenomen in deze berekening. Bij Apple Search Ads is er dus sprake van brede zoekwoorden. Dit houdt in dat Apple naast het specifieke zoekwoord kijkt naar synoniemen van de zoekterm of verwante zoekwoorden met een andere spelling om relevantie te bepalen.
2. Selecteer demografische gegevens en doelgroep
Naast zoekwoorden spelen demografische gegevens en de doelgroep een belangrijke rol bij het vormgeven van de betaalde advertentie of campagne. Met Apple Search Ads is het namelijk mogelijk om de advertentie relevant te maken voor een bepaalde locatie of leeftijdsgroep. Bovendien kunnen de instellingen verder gespecificeerd worden door te doelen op een bepaalde groep gebruikers, waaronder ‘bestaande gebruikers’, ‘nieuwe gebruikers’ en eventueel ‘gebruikers van jouw andere apps’. Op die manier stel je dus handmatig het bereik in van jouw advertentie.
3. Zorg voor relevante assets
Hoewel het op het eerste oog onlogisch lijkt, maakt Apple Search Ads de advertenties automatisch. Dit houdt in dat het niet mogelijk is om zogenaamde ‘assets’ ofwel teksten, video’s en afbeeldingen toe te voegen aan de advertentie. Wel kunnen de assets die Apple toont, beïnvloed worden. De afbeeldingen en video’s die Apple namelijk kiest voor de advertentie, zijn afkomstig van de productpagina van jouw app in de Apple Store. Om die reden is het verstandig om te experimenteren met de organische zichtbaarheid van jouw app en de synergie van SEO en SEA te optimaliseren.
Apple Search Ads of Google App Campaign?
Inmiddels is er een duidelijk beeld geschetst van de manier waarop apps gepromoot kunnen worden met behulp van Apple Search Ads. Desondanks is het ook mogelijk om via Google App Campaign te adverteren voor iOS-apps. Hier is echter altijd een developer voor nodig, die de koppeling maakt tussen Google en de App Store. Om apps daarom minder omslachtig te promoten, kun je ervoor kiezen om zowel met Apple Search Ads als met Google App Campaign apps te werken.
Tegenover een efficiëntere manier om apps te promoten in de App Store staat dat Google de mogelijkheid biedt om apps te promoten onder een enorm aantal bezoekers. Niet alleen worden de advertenties namelijk getoond op Google Zoeken, maar hij verschijnt ook op YouTube, Google Play en Google Discover. Het gebruik van Apple Search Ads kan daarom als overbodig worden beschouwd.
Volgende blog: Hoe realiseer je een geschikte SEO-strategie voor marktplaatsen?