Marktplaatsen vormen steeds vaker het beginpunt in de zoektocht van de consument naar een gewenst product. Hierdoor is de customer journey aanzienlijk beïnvloed en vereisen veel SEO-strategieën revisie. Hoe pas je namelijk de SEO-strategie aan op deze nieuwe vormgeving van de customer journey en waar moet je hierbij op letten? In dit blog wordt duidelijk welke veranderingen de komst van marktplaatsen teweeg heeft gebracht, hoe er geprofiteerd kan worden van marktplaatsen en welke SEO-strategie geschikt is voor diverse marktplaatsen.
De invloed van marktplaatsen op de customer journey
Nederlanders kiezen er steeds vaker voor om hun zoektocht naar een specifiek product te beginnen op een marktplaats, zoals Amazon of Google Shopping. Als retailer is het van belang om bewust te zijn van deze ontwikkeling, omdat de customer journey hierdoor aangepast wordt. Concreet houdt dit in dat de doelgroep de zoektocht begint op een nieuwe plek, namelijk op de marktplaats. Om die reden is het van belang om te ontdekken hoe je de doelgroep kunt bereiken middels de marktplaats ofwel welke touchpoints de marktplaats te bieden heeft. Echter, niet voor iedere doelgroep geldt dat ze hun customer journey beginnen op een marktplaats, aangezien er ook genoeg consumenten gehecht zijn aan specifieke merken. In dat geval is er dus geen sprake van loyaliteit aan een bepaalde marktplaats.
Met de komst van marktplaatsen is niet alleen het startpunt van de customer journey gewijzigd, maar er wordt ook steeds vaker gebruik gemaakt van merkloze zoektermen met een brede zoekintentie. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een bezoeker zoekt op ‘dames sokken’ of ‘shirt heren’. Marktplaatsen sluiten goed aan op deze zoekintentie, omdat het de mogelijkheid biedt om producten op grote schaal te vergelijken. Wanneer je daarom besluit om te verkopen op marktplaatsen, is het belangrijk om voor een marktplaats te kiezen waarvan de meest voorkomende zoekintenties passen bij jouw producten.
Door de toename van ‘merkloze’ zoekopdrachten is het als bekend merk essentieel om te achterhalen wat de waarde is van jouw merknaam. Misschien zoeken de meeste bezoekers namelijk wel op jouw naam wegens een grote mate van bekendheid, waar marktplaatsen van op de hoogte zijn. In dat geval kan het interessant te zijn om zaken te doen met een marktplaats, omdat je hiermee voorkomt dat andere retailers jouw producten ‘merkloos’ verkopen. Productpagina’s op marktplaatsen worden namelijk aangepast aan deze zoekintentie, waarbij de merknaam bijvoorbeeld niet direct voorkomt in de producttitel.
De integratie van marktplaatsen in de marketingstrategie
Het verloop van de customer journey is aanzienlijk veranderd door de komst van marktplaatsen, waar online marketeers slim op in moeten spelen. Door marktplaatsen namelijk te integreren in de marketingstrategie kan er geprofiteerd worden van de voordelen van marktplaatsen. Een eerste voordeel is dat marktplaatsen een breed bereik hebben, waardoor je de doelgroep sneller kunt bereiken. Bovendien kan er door een breed bereik efficiënt achterhaald worden welke zoekwoorden het beste gebruikt kunnen worden om de doelgroep te bereiken of welke zoekwoorden veel concurrentie genereren.
De komst van marktplaatsen biedt voor online marketeers daarnaast de mogelijkheid om producten te verkopen via een tweede afzetkanaal. Op die manier neemt de verkoopkans toe, ben je zichtbaar voor een groot publiek en leidt dit tot meer naamsbekendheid. Deze voordelen maken het mogelijk om een nieuwe doelgroep te bereiken of de doelgroep uit te breiden, waardoor de verkoopkans alleen maar verder toeneemt. Ook is verkopen via marktplaatsen een eenvoudige manier om het marktaandeel te vergroten.
Een andere manier om een nieuwe doelgroep te bereiken, is het starten van een eigen marktplaats. Bol.com en Wehkamp zijn hier voorbeelden van, die illustreren hoe producten gevonden kunnen worden binnen diverse categorieën en op die manier een groot aanbod aan producten kunnen presenteren.
SEO op diverse marktplaatsen
Organische zichtbaarheid op marktplaatsen is belangrijk om een hogere conversieratio te realiseren. Echter, iedere marktplaats biedt andere mogelijkheden om producten aan te bieden en relevant te zijn voor een specifiek publiek. Hieronder bespreken we daarom waarop je moet letten bij de SEO op Amazon en Google Shopping.
De SEO-strategie op Amazon
Het A9-Algoritme van Amazon bepaalt in welke volgorde de zoekresultaten weergegeven worden aan bezoekers en is hierbij gefocust op reviews, conversieratio en relevantie. Veel en positieve reviews zijn voor Amazon een teken dat jouw product goed verkoopt net als een hoge conversieratio in combinatie met een lage prijs. De relevantie van producten is afhankelijk van de gekozen zoekwoorden op productpagina’s, omdat er wordt gekeken of deze overeenkomen met de zoekopdracht.
Hoewel reviews en de conversieratio belangrijke indicatoren zijn voor Amazon, hecht het de meeste waarde aan relevantie. Om de relevantie van producten te optimaliseren, is het een verstandige keuze om de belangrijke zoektermen te verwerken in de producttitel en -beschrijving. Daarnaast kan het helpen om de productinformatie te noteren in bulletpoints voor meer overzicht. Ook zal Amazon letten op de afbeeldingen van het product, waarbij het van belang is om in te kunnen zoomen op het plaatje. Tot slot mogen productattributen niet ontbreken aan de productpagina, omdat deze ervoor zullen zorgen dat jouw product niet verdwijnt wanneer de consument bepaalde filters instelt.
De SEO-strategie op Google Shopping
Net als Amazon legt Google nadruk op drie aspecten bij het bepalen van de plek van jouw product in de zoekopdrachten. Echter, deze drie aspecten van Google Shopping zijn anders dan die van Amazon, omdat Google let op afbeeldingoptimalisatie, gestructureerde data en Page Speed. De afbeeldingoptimalisatie van Google benadrukt het belang van een alt-tekst bij de afbeelding en een productbeschrijving waaraan een afbeelding toegevoegd kan worden. Gestructureerde data daarentegen betreft het weergeven van de (actuele) productinformatie, waaronder de prijs, de afbeelding, de voorraad van het product en beoordelingen middels een schaal van sterren. Tot slot zal Google aandacht besteden aan de Page Speed bij de rankschikking van de zoekresultaten. Dit houdt in dat de website snel moet laden, waarbij vooral het formaat van de afbeelding in acht genomen moeten worden. Dit kan namelijk de laadtijd sterk beïnvloeden, wat mogelijk een negatief effect heeft op de SEO.
Volgende blog: Het nieuwe adverteren op Bol.com met Mabaya