Bezoekers van jouw webshop zullen lang niet altijd over gaan tot een conversie. Sterker nog, zeker 90% van het verkeer op jouw webwinkel zal de website zonder aankoop weer verlaten. De vraag is echter: laat je de potentiële koper lopen of ga je er achteraan? Wie voor de tweede optie zal kiezen, zal veel baat hebben bij dynamische remarketing met behulp van Google Ads. Dynamische remarketing houdt namelijk in dat Google-advertenties zal tonen aan gebruikers, die onlangs jouw webwinkel bezocht hebben. Zo help je potentiële kopers herinneren aan hun recente bezoek aan jouw website en zullen ze mogelijk besluiten om wél het product aan te schaffen.
Hoe gaat dynamische remarketing in zijn werk?
Bij remarketing middels Google Ads worden recente bezoekers van een webwinkel benaderd via advertenties op Google, maar hoe weet Google welke specifieke gebruikers opgespoord moeten worden? Dit opsporingsproces geschiedt aan de hand van cookies, die een Googlegebruiker vaak eerst moet accepteren om een website te kunnen bekijken. Ook moet er een code toegevoegd worden aan jouw website, zodat het bezoekersgedrag bijgehouden kan worden.
Nadat is vastgesteld welke bezoekers onlangs jouw webwinkel bekeken hebben, zal Google ervoor zorgen dat deze gebruikers een persoonlijke advertentie te zien kijken op websites die zij later zullen bezoeken. Dit gebeurt op basis van zogenaamde ‘remarketinglijsten’. Deze advertenties bestaan onder andere uit het onlangs bekeken product en een aantal meest verkochte producten door de webshop. Het doel is vervolgens om de potentiële koper aan te sporen om de webwinkel opnieuw te bezoeken, zodat hij of zij alsnog zal converteren.
5 Aandachtspunten bij de opzet van een remarketing campagne
Om bezoekers te stimuleren om alsnog een aankoop te doen in jouw webshop, kan een remarketing campagne een cruciale bijdrage leveren. Desalniettemin zijn er een aantal punten van aandacht om een effectieve campagne op te zetten en zo daadwerkelijk een hoger aantal conversies te realiseren.
1. De fase van de customer journey
Hoewel remarketing advertenties erg overeen lijken te komen met reguliere advertenties, wordt er een belangrijk onderscheid gemaakt tussen de twee soorten. Reguliere advertenties hebben namelijk als doel om producten of diensten op te laten vallen tussen het aanbod van de concurrentie, waardoor oriënterende bezoekers eerder geneigd zijn om op jouw productadvertentie te klikken. Waar bezoekers zich op dit moment in de eerste fase van de customer journey bevinden, zijn remarketing advertenties juist gericht op bezoekers die verder in het bestelproces gekomen zijn. Meestal hebben zij een product al toegevoegd aan hun winkelwagentje, maar zijn vervolgens niet overgegaan tot een aankoop. Remarketing advertenties moeten er daarom voor zorgen dat deze conversie alsnog plaats zal vinden.
2. Creëer doelgerichte remarketinglijsten
Middels de remarketinglijsten kunnen bezoekers dus bereikt worden, die kortgeleden jouw webwinkel bezocht hebben. Desondanks hoeft het niet zo te zijn dat al deze bezoekers gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen, want vaak is het verstandiger om een selecte groep bezoekers te targetten. Zo kan remarketing veel effectiever werken, wanneer deze doelgroep slechts bestaat uit potentiële kopers, die tot het winkelmandje zijn gekomen in het bestelproces. Om een hoog rendement te halen uit de dynamische remarketing campagne is het daarom van belang om de juiste doelgroep te bereiken middels doelgerichte remarketinglijsten.
3. Wanneer gaan bezoekers over tot conversies?
Inzicht in de hoeveelheid tijd die gemiddeld tussen een bezoek en een aankoop van een bezoeker zit, kan belangrijke informatie zijn voor het bepalen van de hoogte van een bod. Dit kan bekeken worden in Google Analytics onder het kopje ‘Conversies’ en laat zien hoe lang bezoekers doen over het kopen van een product. Als daarom blijkt dat kopers over het algemeen drie dagen doen over het doen van een aankoop, dan is het aan te raden om deze doelgroep de hoogte bieding te geven.
4. Realiseer geschikte banners
De banner die getoond wordt aan potentiële kopers, moet de gebruiker aansporen om op de advertentie te klikken. Om die reden kan het aantrekkelijk zijn om verschillende doelgroepen andere banners te laten zien. Zoals eerder genoemd is, zou het bijvoorbeeld verstandig zijn om een andere banner met boodschap te tonen aan bezoekers die tot het winkelmandje gekomen zijn dan aan gebruikers die al wilden afrekenen. Zorg er desondanks altijd voor dat een banner beschikt over de URL van de landingspagina en de naam, (kortings)prijs en afbeelding van het product.
5. Maak gebruik van A/B-testen
Een eerste stap in het remarketingproces is uiteraard het creëren van aantrekkelijke banners. Vervolgens is het echter van belang om na te gaan of de banners doeltreffend zijn of dat het effectiever zou zijn om de banner nét iets anders in te richten. Een geschikte manier om de effectiviteit van advertenties te testen is met behulp van A/B-testen, waarbij versie A en versie B van een advertentie aan twee vergelijkbare doelgroepen getoond worden. Uit deze resultaten kan dan achterhaald worden welke groep vaker of sneller overgaat tot een aankoop, waaruit blijkt welke advertentie beter aansluit op de verwachtingen van de koper.
Wanneer potentiële kopers tijdens hun eerste bezoek aan jouw webshop niet over zijn gegaan tot een aankoop, kan remarketing ertoe leiden dat deze conversie op een later moment plaatsvindt. Hierbij is het echter van belang dat er voldaan is aan een aantal eisen voor een effectieve remarketing campagne, waaronder het creëren van doelgerichte banners en het testen van deze advertenties. Ook moeten de banners aansluiten op de fase van de customer journey, waarin jouw doelgroep, gebaseerd op remarketinglijsten, zich bevindt. Op die manier komt er meer verkeer op jouw webshop en realiseer je een hoger aantal conversies.
Volgende blog: 7 tips voor zakelijk gebruik van TikTok