Goed nieuws voor ondernemers en kleine bedrijven, want sinds kort is het mogelijk om producten te verkopen via Instagram en Facebook! Je hoeft dus geen eigen webshop meer op te starten om te beginnen met verkopen. Dit is prettig voor kleine bedrijven die nog niet genoeg geld hebben om te investeren in een eigen webshop. De nieuwe functies binnen Instagram en Facebook maken de drempel lager voor kleine ondernemers om een goede start te maken. De Instagram en Facebook shops komen op een goed moment voor veel bedrijven en dat is geen toeval. Facebook heeft namelijk laten weten hiermee bedrijven te willen ondersteunen die geraakt worden door de gevolgen van het Coronavirus. Omdat we met z’n allen zo veel mogelijk thuis moeten blijven, wordt er namelijk veel minder verkocht in fysieke winkels. Daarom komt het goed van pas dat bedrijven nu gratis en simpel een webshop kunnen beginnen binnen Instagram en Facebook.
Instagram shopping
Wie producten promoot en verkoopt via Instagram herkent het zinnetje ‘link in bio’ vast nog wel. Voorheen was het namelijk niet mogelijk om een linkje toe te voegen aan een productfoto of bericht. De enige manier om te linken naar je webshop was daarom om een link in de bio van je profiel te plaatsen, maar echt handig was het nooit. Gelukkig is dat nu verleden tijd met de komst van Instagram Shopping!
Met Instagram Shopping kunt je je mooiste productfoto’s plaatsen op de feed. Vervolgens kun je naar deze producten linken door ze een ‘tag’ te geven. Wanneer een kijker op je foto klikt, verschijnt deze tag, met daarbij de prijs van het product. Een simpele klik op de ‘tag’ en de kijker komt direct in een scherm waar hij of zij het product kan kopen. Instagram biedt de mogelijkheid om 5 producten per bericht te ‘taggen’. Je kunt dus meerdere producten tegelijk promoten in één foto. Dit kun je nog verder uitbreiden door meerdere foto’s in één post te zetten, want dan kun je maar liefst 20 producten ‘taggen’. Dit geeft je de mogelijkheid om creatiever te denken dan slechts ‘saaie’ productfoto’s plaatsen op je feed. Plaats persoonlijke foto’s of inspirerende foto’s die een verhaal vertellen. Dit is waar Instagram-gebruikers naar op zoek zijn, dus zo trek je de aandacht van de kijker en wek je interesse. Als je lekker bezig bent met deze nieuwe feature, en je hebt al meer dan 9 posts geplaatst waarin je producten ‘getagd’ hebt, dan krijgt jouw Instagram-profiel de mogelijkheid voor een shop-tabblad, waarop een verzameling van deze foto’s getoond wordt.
Facebook shops
Ook op facebook kunnen ondernemers hun producten verkopen. Er waren al eerder functies op Facebook om producten te verkopen, zoals ‘product tagging’ en ‘Facebook Marketplace’, maar Facebook shops maakt het nu mogelijk om een volledig eigen webshop te beginnen binnen Facebook. Wat hier uniek aan is, is dat je de shop helemaal naar je eigen smaak kunt aanpassen, zodat je de stijl van de webshop aan kunt laten sluiten bij de huisstijl van je bedrijf. Zo voelt het voor de consumenten alsof ze zich bevinden in jóúw webshop, en niet een willekeurige andere shop.
Een Facebook shop is makkelijk aan te maken als je Facebook-pagina al een catalogus met de producten heeft. In dat geval is het een kwestie van aangeven welke producten je wilt verkopen via de shop. Het verschil tussen verkopen via de catalogus en via de shop, is dat de shop veel meer mogelijkheden biedt aan de consument, zoals het filteren van de producten en webcare. Door de mogelijkheid van webcare voelt de shop als een echte webshop voor de consument. Webcare is mogelijk via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct. Op dit moment is het alleen binnen de Verenigde Staten mogelijk om ook af te rekenen binnen Facebook, met een creditcard. In andere landen gebeurt dit nog via de webpagina van het bedrijf.
Volgende blog: E-commerce marketing strategieën