Blog

Neuromarketing op social media

De meeste beslissingen die wij nemen, komen tot stand door onderhuidse processen waar wij ons niet van bewust zijn. Als marketeer kun je hier slim op inspelen door gebruik te maken van neuromarketing. Dit houdt in dat je verschillende technieken en inzichten uit de neurowetenschap toepast op het gebied van (online) marketing. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan MRI-technieken welke inzicht geven in welke delen van de hersenen actief worden bij het zien van bepaalde uitingen. Er is natuurlijk nog veel meer wat je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld het tracken van oogbewegingen, het monitoren van gezichtsspieren of het meten van de hartslag. Met behulp van al deze data kun je het gedrag van de consument voorspellen en beïnvloeden.

95 procent van de beslissingen die wij maken, maken we onbewust. Het is dus slim om hier als marketeer op in te spelen. De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over ons brein. Deze informatie is door verschillende marketeers omgezet in handvatten die je kunt gebruiken bij het creëren van marketinguitingen. Met de volgende drie tips kun jij op verschillende socialmediakanalen door middel van neuromarketing consumenten verleiden.

Maak gebruik van mensen
De eerste tip, is om in je uitingen gebruik te maken van andere mensen. Gezichten trekken ons namelijk aan. Wanneer wij blije mensen zien op een foto, geeft dat onbewust een vriendelijke eerste indruk. Wanneer je gebruik maakt van deze truc, is het belangrijk dat je foto’s gebruikt van mensen die oprecht blij zijn. Wanneer het niet oprecht overkomt, werkt deze strategie juist averechts.

Speel in op emotie
De tweede tip is om in te spelen op de emoties van jouw doelgroep. Dit kun je doen door middel van afbeeldingen, tekst of een combinatie hiervan. Wanneer mensen ergens door geraakt worden, kweken zij onbewust sympathie voor het betreffende merk of bedrijf. Je kunt op verschillende manieren op de emotie van de doelgroep inspelen. Dit kan bijvoorbeeld door ze te laten lachen om een grappig filmpje of ze emotioneel te maken door een ontroerend verhaal. Wanneer je deze tip op de juiste manier toepast, activeer je de doelgroep en zorg je ervoor dat deze een emotionele klik met jouw bedrijf krijgt.

Gebruik duidelijke taal
Hoe duidelijker de tekst, hoe makkelijker het brein deze kan opslaan en verwerken. Daarom is het slim om de tekst die bij jouw social media post staat kort en krachtig te houden. Om ervoor te zorgen dat de lezer direct begrijpt wat jij bedoelt, kan je het beste gebruik maken van actief geschreven, korte zinnen. Op deze manier pak je niet alleen de aandacht van de lezer, maar behoud je deze ook.

 

5/5 - (1 stemmen)

Volgende blog: Handige gratis tools voor (beginnende) ondernemers