Het is december! Dat betekent dat de feestdagen er weer aankomen en dat de Sint- en kerstcadeaus je om de oren vliegen. Sterker nog, een kwart van de online verkoop vindt in november en december plaats. Voor veel bedrijven is december dan ook de drukste maand van het jaar. Hoe zorg je ervoor dat je merk opvalt tussen alle concurrenten en dat mensen je producten willen kopen? Boost je de verkoop door prijzen te verlagen, hoge kortingen te geven of een give-away actie te starten op social media? Of trek je consumenten aan met een persoonlijke service, pakkende content en een unieke (interactieve) beleving? Alle verschillende online marketing strategieën kunnen overweldigend zijn. Daarom hebben wij een aantal tips opgesteld die je helpen om optimaal online te presteren rond de feestdagen.
1. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk
Tijdgebrek wordt tegenwoordig als een groot probleem gezien. We willen alles zo snel en efficiënt mogelijk regelen. Met apps zoals Thuisbezorgd hoef je niet meer van de bank af te komen om boodschappen te doen en eten te koken. Onze maatschappij hecht veel waarde aan tijd. Hoe eerder je namelijk met iets klaar bent, hoe meer tijd je over hebt om andere belangrijke of leuke dingen te doen.
Rond de feestdagen wil iedereen elkaar verrassen met de leukste cadeaus. Maar waar haal je de tijd vandaan om voor je partner, broer, zus, vader, moeder en buurman een cadeau te kopen terwijl je 5 dagen in de week werkt en een druk sociaal leven hebt? Als ondernemer kun je handig inspelen op deze trend. Zo zijn online webshops de laatste jaren onmisbaar geworden en hoef je niet meer alle winkelcentra af te gaan op zoek naar die ene Barbie pop. Consumenten willen betalen voor een goede service en tijdsbesparing. Bied bijvoorbeeld kant en klare cadeaupakketten aan. Zo hoeft de klant niet zelf meer een pakket samen te stellen. Verder kun je een inpakservice aanbieden, openingstijden aanpassen of een extra soepele regeling hanteren bij het retourneren van producten in december.
2. Kom afspraken na en zorg voor een snelle bezorging
Deze tip sluit aan bij de trend; tijd is geld. Consumenten verwachten tegenwoordig dat een pakketje 24 uur na een bestelling op de deurmat ligt. Vergeten om een cadeau te kopen? Geen probleem! Last-minute bestellingen zijn heel normaal. Veel webshops beloven consumenten dan ook dat de bestelling de volgende dag geleverd wordt. Zorg er wel voor dat alles logistiek in orde is wanneer je deze belofte maakt. Op het moment dat je de snelle bezorging niet waar kunt maken staan er gegarandeerd een aantal boze klanten op de stoep.
Niets is immers vervelender dan een teleurgesteld kind omdat je pakketje voor Sinterklaas of Kerst niet op tijd is geleverd. Slechte reviews hebben een grote impact op de sales. Kijk hier dus mee uit. Kun je alle beloften echter wel waarmaken? Dan is dit een grote kans om je omzet te verhogen! Levertijd is een belangrijke factor tijdens de kerstinkopen. Onderzoek heeft aangetoond dat een late bezorging van een kerstaankoop reden is om niet meer te winkelen bij de webshop. Als de levertijd te lang is, gaan potentiële klanten naar de concurrent. Zorg ervoor dat alle voorraden aangevuld zijn en dat je een snelle bezorging kunt realiseren.
3. Gebruik real-time data voor je Adwords campagne
Consumenten zijn erg gevoelig voor schaarste en tijdsdruk. Wanneer mensen zien dat er nog maar 2 producten beschikbaar zijn, voelen ze meer druk om het product meteen te bestellen of om direct een reservering te maken. Consumenten gaan eerder over tot een aankoop wanneer het ieder moment uitverkocht kan zijn. Dan zou alle research voor niets zijn geweest! Hier kun je goed op inspelen door alle advertenties via Google Adwords aan te vullen met data uit de product feed. Zorg ervoor dat deze feed dynamisch is en continue up-to-date is. Op deze manier motiveer je consumenten om actie te ondernemen als de voorraad schaars is. Dit is extra effectief in combinatie met een retargeting strategie. Het feit dat iets bijna is uitverkocht kan potentiële klanten net dat extra zetje geven om het product alsnog te kopen. Bovendien kun je in de advertenties laten zien hoeveel mensen het product al gekocht hebben. Dit creëert een gevoel van vertrouwen.
4. Wees zichtbaar op grote webwinkels en vergelijkingssites
Het web is ontzettend transparant. In 1 oogopslag wordt duidelijk welke bedrijven een product aanbieden en waar dit product het goedkoopste is. Het wordt dus steeds lastiger om je te onderscheiden van de grote aanbieders. Bovendien oriënteren consumenten zich niet alleen meer op Google maar ook via grote webwinkels of vergelijkingssites zoals Bol.com, Amazon en vergelijk.nl. Deze websites sturen klanten door naar je website of de aankoop gaat direct via het platform. Als je producten niet verkocht worden via de grote webshops en niet terug te vinden zijn bij de vergelijking websites, loop je mogelijk veel omzet mis. Zeker rond de feestdagen zoeken veel mensen direct via een grote webwinkel naar een cadeau. Het is dus aan te raden om gebruik te maken van deze platformen!
5. Wek enthousiasme op met een social media campagne
In november wordt je op Facebook en Instagram al doodgegooid met alle Kerst memes. Zodra de temperaturen dalen, beginnen veel mensen al met de voorbereidingen. Speel hier op in met een sterke social media campagne en ga het gesprek aan. Bedenk goed op welke manieren je jouw merk kan linken aan de feestdagen.
Social media kanalen bieden veel opties die je in je voordeel kunt gebruiken. Zo kun je op Facebook advertenties plaatsen die perfect passen bij je doelstelling. Een advertentie die bedoeld is om de verkoop te stimuleren ziet er heel anders uit dan een advertentie die als doel heeft om viral te gaan. Bedenk van te voren dus goed wat je doelen zijn, wie je wilt bereiken en wat je wilt meten. Het is aan te raden om een content kalender te maken voor november en december. Op deze manier zijn alle advertenties consistent en weet je vooraf welke content je nodig hebt. Tenslotte is het belangrijk om de social media campagne interactief en persoonlijk te maken.
Volgende blog: Creatieve logo’s met een verborgen boodschap