Als je wel eens iets met SEO hebt gedaan, dan heb je vast gehoord van ‘organisch zoekverkeer’. Mensen met een website willen zo veel mogelijk bezoekers op hun website krijgen en organisch zoekverkeer is hier een onderdeel van. Er zijn verschillende strategieën en technieken om meer organisch zoekverkeer te genereren. In dit artikel leggen we uit wat organisch zoekverkeer inhoudt en geven we tips om meer organisch zoekverkeer te krijgen op je website.
Wat is organisch zoekverkeer?
Er zijn zo veel verschillende termen die te maken hebben met SEO. Vandaar dat we je geheugen even zullen opfrissen over wat ‘organisch zoekverkeer’ precies inhoudt. Er zijn verschillende soorten zoekverkeer, waarbij vooral een onderscheid wordt gemaakt tussen betaald zoekverkeer en onbetaald zoekverkeer. Betaald zoekverkeer kan bijvoorbeeld het resultaat zijn van het plaatsen van advertenties. Organisch zoekverkeer is juist een voorbeeld van onbetaald zoekverkeer. Bezoekers vinden jouw website dus op een manier waar jij als websitebeheerder niet voor betaald hebt.
Hoe vinden de bezoekers de website dan? Organische bezoekers vinden je website door te zoeken via een zoekmachine, zoals Google of Bing. Naar aanleiding van wat ze intypen krijgen ze een lijst met resultaten. De bovenste resultaten zijn vaak advertenties en daarna volgen de onbetaalde resultaten. Om meer organisch zoekverkeer te genereren, is het dus belangrijk dat je hoog in deze lijst van resultaten staat, anders zul je niet snel gevonden worden.
Waarom is organisch zoekverkeer belangrijk?
Organisch zoekverkeer is erg belangrijk. De belangrijkste reden hiervoor is dat het gericht is. Bezoekers via organisch zoekverkeer vinden je website niet omdat deze gerefereerd wordt of vanwege een advertentie, maar omdat de website blijkbaar aansluit bij hun specifieke zoekvraag. Dit zijn belangrijke bezoekers, want jij kunt deze bezoekers waarschijnlijk bieden wat ze zoeken. De kans is daarom groot dat deze bezoekers op je website blijven hangen en geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Tips voor meer organisch zoekverkeer
Je kunt meer organisch zoekverkeer krijgen door actief aan de slag te gaan met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het doel is om hoog in de zoekmachine resultaten te komen bij bepaalde zoekwoorden. Dit kun je bereiken door na te denken over de woorden waar jij op gevonden wilt worden.
Welke zoekwoorden?
Welke woorden gebruiken jouw ideale websitebezoekers in hun zoekopdracht? Nadat je hebt bedacht op welke woorden je gevonden wilt worden, kun je onderzoek doen naar deze woorden. Kijk daarbij naar het zoekvolume en de concurrentie van de woorden. Je wilt zoekwoorden gebruiken waar veel op gezocht wordt, maar weinig concurrentie op zit. Om woorden te vinden met minder concurrentie, kun je zoeken op woorden die specifieker zijn voor wat jij doet. Deze hebben wellicht een lager volume, maar wel weinig concurrentie, dus als iemand er naar zoekt, zullen ze jou vinden.
Zoekwoorden verwerken in content
Als je deze woorden eenmaal hebt bedacht, kun je ze in je teksten gaan verwerken. Wat hierbij heel belangrijk is, is dat je voor ogen houdt wat het doel van de tekst is. Het belangrijkste doel van je teksten is het informeren of overtuigen van je bezoekers. Je schrijft je teksten niet voor de zoekmachine maar voor echte mensen. Zorg dus dat de het waardevolle content is waar de lezer iets mee kan én waar je subtiel een aantal zoekwoorden in verwerkt.
Plaatsing van zoekwoorden
Goede plaatsen om de zoekwoorden te zetten zijn de titel, de eerste alinea en de tussenkopjes. Ga niet strooien met zoekwoorden, want dit maakt je tekst vreemd om te lezen en zoekmachines zijn tegenwoordig slim genoeg om dit door te hebben. Ook is de meta-description een goede plek om zoekwoorden in te verwerken. Dit is het stukje tekst dat in de zoekmachine onder de titel staat. Op basis hiervan kiezen lezers of ze jouw website willen aanklikken en de meta-description is voor zoekmachines een bepalende factor in de resultaten.
Bloggen
Een goede manier om meer content te creëren op je website is bloggen. Via blogs kun je interessante, overtuigende en leerzame informatie delen met je websitebezoekers. Door deze blogs regelmatig te plaatsen, kun je beter gevonden worden. Zoekmachines houden namelijk van websites die regelmatig geüpdatet worden en het zorgt ervoor dat mensen terugkomen op je website. Mogelijke klanten kunnen jouw website vinden via een blogartikel. Ook kun je andere mensen gastblogs laten schrijven voor jouw website. Deze mensen kunnen jouw blog weer aanvullen met informatie door hun specifieke expertise. Check hierbij wel of de content goed en relevant is voor jouw blog. Kies voor onderwerpen die relevant zijn voor jouw mogelijke klanten. Wat wil deze doelgroep weten? De blog content zorgt alleen voor verbetering in je organisch zoekverkeer als het ook werkelijk een antwoord geeft op de vragen van de lezers.
Om te zorgen dat lezers langer op je website blijven hangen, kun je interne links verwerken in je content. Deze links verwijzen naar andere gerelateerde artikelen of naar een pagina op je website. Zo kunnen mensen doorklikken naar andere pagina’s binnen jouw website. Dit is een manier om van een lezer van een artikel een mogelijke klant te maken.
Volgende blog: Een goede bedrijfsvideo: voordelen en tips