Voice search
Technologie blijft zichzelf ontwikkelen en dit gaat sneller dan wat dan ook. Net wanneer je iets begint te snappen, komt er weer wat nieuws op de markt. Zo is er nu voice search: dit fenomeen groeit in sneltreinvaart en kan veel invloed hebben op je SEO-strategie. Maar, wat houdt het nou precies in?
Voice search geeft je de mogelijkheid om de zoekmachine te doorzoeken door middel van spraak. Binnen een jaar tijd wisten virtuele assistenten tien procent van het aandeel in het wereldwijde zoekvolume over te nemen. Dit komt neer op maar liefst vijftig biljoen zoekopdrachten per maand. De bekendste software hiervoor zijn Google Assistant en Siri. Meer dan twintig procent van alle mobiele zoekopdrachten in Google zijn uitgevoerd door middel van voice search. Naar verwachting ligt dit percentage in 2020 rond de vijftig procent. Een van de redenen dat dit verwachte percentage zo hoog ligt, is dat Apple Siri standaard in het besturingssysteem van alle iMac en MacBook apparaten toe gaat voegen.
Voice search & SEO
Leuk en aardig allemaal, maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor mijn SEO, en hoe kan ik hier mijn voordeel mee doen? Dat is de vraag die ik nu voor je zal beantwoorden.
Longtail keywords
Ten eerste veranderen de zoekwoorden. Gesproken zoekopdrachten bestaan namelijk vaak uit volledige zinnen, welke meestal met hoe, waar, wanneer, wie of wat beginnen. Dit is in tegenstelling tot de ‘traditionele’, getypte zoekopdrachten, welke vaak uit een of een klein aantal woorden bestaat. Deze ontwikkeling maakt het lastiger om voor algemene onderwerpen goed vindbaar te zijn. Dé manier om dit te slim af te zijn, is door content te creëren welke gericht is op een specifieke doelgroep. Het belang van longtail keywords stijgt hiermee ook: de zoekopdracht die iemand doet via voice search, resulteert vaak in maar één direct antwoord van de voice assistant. De persoon die de zoekopdracht doet, heeft dus niet de mogelijkheid om door de pagina met zoekresultaten te bladeren.
Leesbaarheid
Eenvoudige content die makkelijk te lezen is draagt bij aan de online vindbaarheid. Het gemiddelde resultaat van de zoekresultaten van de voice searches in Google, staat gelijk aan het leesniveau van een vijftienjarige. Om de kans op een hoge positie te vergroten, is het dus van belang om simpele taal te gebruiken.
Belang van lokale zoekopdrachten
De volgende ontwikkeling die voice search met zich meebrengt, is dat lokale zoekopdrachten stijgen in relevantie. Omdat voice search zeer geschikt is om mobiel te gebruiken, zijn gebruikers van voice search vaak op zoek naar iets wat zij op dat moment nodig hebben, of waar zij op dat moment in de buurt zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een supermarkt, Italiaans restaurant of bioscoop.
Om hier zo goed mogelijk op in te spelen, zijn er twee punten waar je rekening mee kunt houden: het gebruik van plaatsnamen in de zoekwoorden van jouw site, en het bijhouden van Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf beïnvloed steeds meer jouw positie in Google zoekresultaten. Daarom is het van belang om je profiel zo compleet mogelijk in te vullen.
Paginasnelheid
In relatie tot SEO speelt paginasnelheid bij gesproken zoekopdrachten een grote rol. Google houdt namelijk rekening met de laadtijd van jouw pagina om de positie van de website te bepalen. De gemiddelde tijd die een website nodig heeft voor het laden van zoekresultaten, is 4,6 seconde. Dit is ruim vijftig procent sneller dan de gemiddelde pagina.
Veelgestelde vragen
Wanneer iemand een zoekopdracht doet, verwacht diegene zo snel mogelijk een juist antwoord. Een van de manieren om hierop in te spelen, is door een FAQ (frequently asked questions) -pagina aan te maken. Door longtail keywords (zoals hierboven besproken) te gebruiken, help jij bezoekers snel aan een antwoord. Daarbij stijgt de kans dat jouw pagina te zien zal zijn als featured snippet. Een featured snippet staat op een zogenaamde nulde plek in google, direct onder de advertenties. Zo een featured snippet geeft direct antwoord op een informatieve zoekopdracht. Hier kun jij je voordeel uit halen.
Dit waren mijn tips om slim in te spelen op de opkomst van voice search, doe er je voordeel mee! Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website en het vergroten van je bereik? Neem dan vooral contact met ons op, we helpen je graag!
Volgende blog: Online marketing door middel van influencers