De gemiddelde bezoeker op Amazon bekijkt deze website om er een specifiek product te vinden. Amazon vergelijkt de verschillende aanbieders van dit product namelijk met elkaar en kiest vervolgens welke aanbieder bovenaan de website hoort te verschijnen op basis van relevantie. Dit proces verloopt aan de hand van het A9-algoritme van Amazon. Toch is het algoritme niet allesbepalend, want de zoekresultaten kunnen beïnvloed worden door slim gebruik te maken van Amazon SEO.
De werking van het A9-Algoritme van Amazon
Om te achterhalen hoe Amazon SEO het best toegepast kan worden, is het van belang om te weten hoe Amazon Search precies werkt. Om te beginnen toont Amazon producten op twee verschillende manieren, namelijk als lijst of als galerij. Daarnaast functioneert Amazon Search als een zoekmachine, die advertenties toont tussen de organische zoekresultaten. Verder is het mogelijk om op producten te filteren, zoals dat ook in een webshop kan. Belangrijk is dus om ervoor te zorgen dat je filters toekent aan jouw product via het Seller Central. Door deze productinformatie in te vullen, kan Amazon de relevantie van jouw product namelijk vaststellen.
Naast filters spelen ook zoekwoorden een belangrijke rol in het bepalen van de relevantie. Amazon kent veel waarde toe aan de URL van het product. Het is daarom belangrijk om het zoekwoord, de Node ID van een categorie en de merknaam te verwerken in de URL. Op die manier kan Amazon snel bepalen over wat voor soort product het gaat en door welk merk het is ontwikkeld. Op basis van deze zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden toont Amazon vervolgens relevante producten.
Niet alleen wordt de relevantie van producten bepaald door zoekwoorden en filters, maar ook het aantal verkopen van een bepaald product zijn belangrijk voor de plaats in de zoekresultaten. Desondanks is het mogelijk om jouw product hoog in de zoekresultaten te laten verschijnen, wanneer je het nog nooit verkocht hebt. Dit heeft ermee te maken dat Amazon vergelijkbaar is met een zoekmachine, waardoor SEO succesvol kan geschieden. Met de juiste strategie voor wat betreft Amazon SEO kan er een hoge relevantie bewerkstelligd worden, waardoor potentiële kopers jouw product sneller zullen vinden.
Het realiseren van een succesvolle Amazon SEO
Om hoger in de zoekresultaten van Amazon Search te komen, is het van belang om je productrangschikking te verbeteren. Hierin zijn een aantal mogelijkheden, te beginnen met de producttitel, bullet points en de productbeschrijving. Een hoge relevantie kan namelijk gerealiseerd worden door een volledige producttitel, waarin de productnaam, het merk, het materiaal en de kleur benoemd worden. Deze informatie kun je vervolgens terug laten komen in bullet points, waarmee de bezoeker van de belangrijkste informatie voorzien wordt. Bovendien zullen bullet points ervoor zorgen dat jouw product hoger in de zoekresultaten belandt, mits deze overzichtelijk en duidelijk geformuleerd zijn. Verder is een uitgebreide omschrijving van het product essentieel voor een hogere ranking als gevolg van meer conversies en reviews.
Naast de productinformatie kan een zoekwoordenonderzoek helpen bij het bepalen van relevante zoekwoorden. Op die manier kan er achterhaald worden welke zoekwoorden tot conversies leiden. Hiervoor kan een gratis Amazon zoekwoordenonderzoek tool gebruikt worden of er kan gekeken worden naar de bestverkochte producten met de meeste reviews. Hieruit kan opgemaakt worden welke zoekwoorden de pagina’s gebruiken. De zoekwoorden kunnen vervolgens in de URL verwerkt worden, maar je kan ze ook als backend zoekwoorden gebruiken. Dit zijn zoektermen die niet in de productbeschrijving of -titel voorkomen, maar wel de ranking van jouw product beïnvloeden. Vaak is dit het geval met synoniemen en verkeerd gespelde of vertaalde zoekwoorden.
Niet alleen zoekwoorden en producttitels, maar ook scherpe prijzen en productvoorraad zijn bepalende factoren voor het A9-Alogritme. Een groot verschil in prijs met concurrenten kan leiden tot een lage plaats in de zoekresultaten. Door het product dus voordelig te prijzen, zal deze rangordefactor in jouw voordeel werken. Ook zal de beschikbaarheid van het product doorslaggevend zijn voor de plaats in de zoekresultaten, omdat Amazon op producten selecteert die op voorraad zijn. Een tip kan daarom zijn om notificaties aan te zetten, zodat je op de hoogte wordt gebracht wanneer een product niet voorradig dreigt te raken.
Productranking door Amazon kan verder beïnvloed worden door de het aantal reviews en de kwaliteit ervan. De waarde van het product wordt hierdoor bepaald en vaak leiden positieve reviews tot een hogere doorklikratio. Ook de productfoto speelt een belangrijke rol voor de doorklikratio. Hoewel het weinig samenhangt met de Amazon SEO, zullen klanten sneller geneigd zijn om jouw product aan te schaffen als er een heldere, aantrekkelijke productfoto getoond wordt. Kies daarom voor een grote, scherpe foto voor meer conversies. Tot slot kan een Fulfillment by Amazon (FBA) in jouw voordeel werken met betrekking tot Amazon SEO. Met dit account wordt de verkoper erkend als Professional Seller, waardoor zijn of haar producten sneller te vinden zijn in de zoekresultaten. Daarnaast bespaar je $1 per product dat je verkoopt via de website van Amazon.
Om een hoge productrelevantie te realiseren, is het van belang om aandacht te besteden aan Amazon SEO. Door de juiste filters en zoekwoorden te selecteren, de prijs en beschikbaarheid in de gaten te houden en reviews en conversies te realiseren, zal verkopen via Amazon gunstig uitpakken. Wees je daarom bewust van deze bepalende factoren en begin vandaag nog met het optimaliseren van jouw Amazon SEO!
Volgende blog: Hoe maak je kwalitatieve content voor LinkedIn Stories?