Online marketeers zijn continue bezig met het optimaliseren van Google Ads-campagnes. Toch maakt lang niet iedere online marketeer gebruik van de aanwezige opties voor campagneoptimalisatie. Een voorbeeld hiervan zijn advertentie extensies, die je de mogelijkheid bieden om aanvullende informatie te vermelden in Google Advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan prijzen of de locatie van jouw onderneming. Hoe meer extensies je toevoegt en hoe meer informatie je dus vermeldt, hoe hoger de doorklikratio van jouw advertenties zal worden. Bovendien zal dit ervoor zorgen dat Google jouw advertentie als belangrijk ziet. Echter, welke voordelen hebben advertentie-extensies nog meer, welke typen bestaan er allemaal en hoe pas je ze toe op jouw Google Advertenties?
De voordelen van advertentie-extensies
Het belangrijkste voordeel van advertentie-extensies van Google Ads is dus een hogere CTR, omdat de advertentie meer relevante informatie bevat. Echter, een bijkomend gevolg is dat Google de kwaliteitsscore van de advertentie hoog zal inschatten. Hierdoor krijgt de advertentie een hogere positie in de zoekresultaten en kan jouw zichtbaarheid toenemen. Ook kan een hogere kwaliteitsscore uiteindelijk een goedkopere klik opleveren. Daarbij komt dat het toevoegen van informatie met behulp van extensies niets extra’s kost, tenzij er op de extensie geklikt wordt. In dat geval gelden de CPC-tarieven van een normale advertentie op Google, behalve voor de recensie- en highlight-extensie. Tot slot zal aanvullende informatie in een Google Advertentie leiden tot een langere advertentie, waardoor er minder plek is voor jouw concurrenten op de Googlepagina.
Zes extensies voor advertentieoptimalisatie
Om te kunnen profiteren van de advertentie-extensies is het belangrijk om te weten welke extensies er zijn en hoe je deze in moeten zetten. Wanneer je de extensies namelijk op de juiste manier toepast in Google Advertenties, is het mogelijk om de zichtbaarheid van de advertentie te vergroten en een overzichtelijke advertentie te creëren voor jouw doelgroep. Daarom bespreken we hier vijf onmisbare extensies voor Google Advertenties.
1. Sitelink-extensie
De sitelink-extensie maakt het mogelijk om links toe te voegen naar een specifiek deel van je website of webshop. Deze links komen onder de advertentie zelf te staan en leiden de klant direct naar de juiste pagina op jouw website. Deze Google-extensie maakt het mogelijk om tot zes sitelinks bij te voegen en aan iedere sitelink kan een beschrijving gekoppeld worden. Hoewel deze beschrijving niet verplicht is, vergroot het de relevantie van de advertentie.
Soms komt het voor dat niet alle toegevoegde sitelinks getoond worden op de Googlepagina. Om die reden is het van belang om altijd de volgende twee stappen te doorlopen. Allereerst is het namelijk belangrijk om te controleren of Google de advertentie inclusief extensies goedgekeurd heeft. Ten tweede moeten de extensies gekoppeld zijn aan jouw account of een groep advertenties of campagnes, die actief zijn. Als aan beide voorwaarde is voldaan, zouden de extensies zichtbaar moeten zijn.
2. Website-informatie-extensies
Onder iedere metabeschrijving van advertenties kunnen specifieke woorden geplaatst worden, die betrekking hebben op de dienst of het product uit de advertentie. Hierbij kun je denken aan gerelateerde producten, merken of services. Deze woorden of waardes worden door Google bepaald, maar het is ook mogelijk om zelf tot tien waardes toe te voegen. Op die manier geef je aanvullende informatie over jouw producten of diensten.
3. Highlight-extensies
Een extensie die erg vergelijkbaar is aan de website-informatie-extensie is de highlight-extensie. Beide extensies mogen maximaal 25 tekens bevatten en staan onder de metabeschrijving. Echter, de highlight-extensie kan gebruikt worden om aanbiedingen of USP’s te promoten, waar website-informatie meer inzicht geeft in bepaalde aspecten van producten of diensten. Daarnaast worden slechts vier highlights getoond, waardoor het dus van belang is om onderscheidende aspecten van de USP’s of aanbiedingen te benoemen. Bovendien zal het weergeven van unieke highlights zorgen voor een hogere doorklikratio. Herhaal je echter informatie uit de advertentie? Dan heeft de highlight-extensie weinig toegevoegde waarde en is de kans groot dat de CTR negatief beïnvloed zal worden.
4. Locatie-extensie
Naast het toevoegen van sitelinks, waarden en highlights is het verstandig om de locatie of contactpagina te koppelen aan de Google Advertentie. Vooral als jouw onderneming over een fysieke winkel beschikt, is een link naar de locatie met de locatie-extensie sterk aan te raden. Klanten zullen namelijk direct naar de contactpagina of locatie geleid worden en hoeven jouw onderneming dus niet op een omslachtige manier op te zoeken.
5. Prijs-extensies
Een andere, veelgebruikte extensie voor Google Advertenties is de prijs-extensie. Dit hulpmiddel maakt het mogelijk om meer informatie te tonen over specifieke producten of diensten, die jij aanbiedt. Er kunnen tot acht producten of diensten toegevoegd worden aan de advertentie als een soort ‘kaart’ en op iedere kaart wordt de productnaam, -prijs en -type vermeld.
6. Extensies voor mobiele telefoons
Tot slot is het belangrijk om rekening te houden met de weergave van extensies op telefoons. Het kleinere scherm kan er namelijk voor zorgen dat de advertentie een andere vorm aanneemt en niet goed zichtbaar is. Verder bestaan er ook speciale extensies voor telefoons, zoals de oproep-extensie. Deze biedt de mogelijkheid om middels de advertentie te bellen met jouw onderneming. Dit maakt het klantcontact daardoor nog eenvoudiger!
Extensies maken het mogelijk om Google Advertenties te voorzien van relevante informatie over producten en diensten. Niet alleen zal dit bijdragen aan een betere zichtbaarheid voor potentiële klanten, maar het zorgt ook voor unieke advertenties die zich onderscheiden van jouw concurrenten. Voor het optimaliseren van search-campagnes zijn extensies dus onmisbaar. Ga dus snel aan de slag met de verschillende extensies voor kwalitatieve Google Advertenties.
Volgende blog: Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen?